Monday 19 May 2014

Resepi Sauerkraut Asia (Kobis Jeruk)

Sauerkraut atau kobis asin atau kobis jeruk yang berasal dari Eropah. Sauerkraut dibuat dengan menghiris kobis dan dilapiskan dengan garam dan disimpan dalam bekas kedap udara. Dalam bahasa Jerman Sauerkraut bermaksud kobis masam.


Sauerkraut diperam secara kultur lakto kaya dengan probiotik, enzim, vitamin B dan vitamin C. Sangat baik untuk mengurangkan dan mengubat keracunan makanan (food poisoning) yang selalu melanda bila ada penjual yang menjual makanan yang sudah rosak atau terbiar lama kepada anda. Pernahkah anda mengalami keadaan ini? Tentu ada kan.

Sauerkraut Asia adalah variasi Asia Sauerkraut yang ditambah dengan herba untuk memberi perisa yang lebih menyedapkannya.

Resepi Sauerkraut Asia (Kobis Jeruk)


Hasil: 1 liter kobis jeruk
Bahan-bahan: 
1 kubis sederhana besar (sebaik-baiknya organik), dicuci, kering, dibuang biji, dan dicincang (Alat pemproses makanan boleh digunakan untuk ini, tetapi anda juga boleh menggunakan pisau untuk mencincang) 
2 sudu makan garam laut 
1/2 cawan lobak merah dicincang halus 
1/4 cawan daun ketumbar, dicincang 
3 ulas sederhana bawang putih, dihiris 
2 sudu besar halia cincang

Cara-cara membuatnya:

1) Dalam mangkuk bukan logam yang besar, gaulkan kubis cincang dengan garam laut. Gunakan tangan yang bersih untuk menggaul rata garam dan kubis. Kemudian rehatkan pada suhu bilik selama 30 minit - 1 jam ( atau lebih) sehingga air kubis dan air garam terbentuk (hingga berair).

2) Masukkan lobak merah, daun ketumbar, bawang putih, dan halia ke dalam campuran kubis, dan gaul rata.

3) Masukkan campuran kubis ke dalam botol bersaiz 1 liter (boleh guna mason jar) sambil ditekan dengan belakang sudu kayu sehingga jus keluar di bahagian atas kubis. Anda akan dapat memasukkan semuanya (atau sekurang-kurangnya kebanyakan) kubis ke dalam balang selagi anda menekan ke bawah dengan padat pada setiap sudu yang ditambah. Berhenti apabila kubis sudah 3/4 - 1 inci dari bahagian mulut balang ( kubis akan mengembang semasa ia melalui penapaian lakto supaya ia tidak melimpah keluar dari balang).

4) Jika air garam / ​​cecair tidak mencukupi untuk menutupi kubis, tambah air garam bersuhu bilik dari air bertapis sehingga cecair melitupi kubis (ini sangat penting - jika ada kubis terdedah di atas cecair, ia tidak akan dikultur dengan betul dan akan rosak).

5) Skru tudung pada balang (jangan terlalu ketat kerana anda tidak akan dapat membukanya nanti ). Simpan dikaunter untuk kira-kira 3 hari, anda akan melihat gelembung kecil di dalam balang - ini bermakna penapaian lakto anda telah berjaya. Selepas 3 hari , anda boleh letakkan balang dalam peti sejuk. Anda boleh makan sauerkraut anda dengan segera, tetapi rasa akan menjadi lebih baik jika lebih lama disimpan(ia boleh disimpan beberapa bulan di dalam peti sejuk ).

6) Anda boleh buat batch by batch dan makan sedikit sauerkraut ini setiap hari untuk kesihatan perut dan seluruh badan anda, terutama jika anda terkena keracunan makanan sauerkraut sangat berguna. Bila kena keracunan makanan, anda boleh minum airnya atau makan isinya, sama sahaja kesan atau manfaat untuk mengubati keracunana makanan anda dengan cepat dan berkesan.

Jika anda rasa sauerkraut ini bermanfaat, kongsikan dengan kenalan anda. Klik "like & share" di bawah.


No comments:

Post a Comment