Monday 5 May 2014

Bakteria Yang Kebal Antibiotik Boleh Membunuh

Bakteria methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA)  telah menjadi masalah kesihatan awam yang serius. Tidak seperti bakteria Staph biasa, MRSA lebih berbahaya kerana ia telah menjadi kebal kepada hampir semua antibiotik spektrum luas yang digunakan untuk menghapuskan bakteria ini.



Antibiotik untuk bakteria seperti methicillin , oxacillin , penisilin dan amoxicillin . Selain itu, ini bakteria ini sentiasa menyesuaikan diri , dan menjadi kebal kepada antibiotik yang baru ditemui. Kerana MRSA begitu sukar untuk dihapuskan, ia boleh merebak dari jangkitan kulit kepada jangkitan yang mengancam nyawa.

Bagaimana MRSA Merebak?
Sebahagian besar daripada kes-kes MRSA berlaku di hospital, hanya 10% - 15% berlaku dalam masyarakat umum di kalangan orang yang sihat. Jangkitan sering berlaku di kalangan orang-orang yang terdedah kepada luka dan luka tergesel, seperti kanak-kanak dan atlet.

MRSA biasanya merebak melalui kulit ke kulit, keadaan sesak dan perkongsian barangan peribadi yang tercemar seperti hanfon, sikat dan sebagainya.
Orang yang mempunyai risiko tinggi mendapat MRSA: orang-orang yang mempunyai hubungan dengan pekerja-pekerja kesihatan, mereka yang telah baru-baru ini mengambil antibiotik seperti fluoroquinolones atau cephalosporin, lelaki homoseksual, rekrut tentera dan banduan.

Bermula dengan jangkitan di kulit MRSA boleh merebak menjadi jangkitan yang mengancam nyawa anda.


Bagaimana MRSA wujud?
Penyalahgunaan antibiotik membenarkan bakteria berkembang dan membangunkan tentangan kepada antibiotik. Tetapi ibu bapa sering memberi tekanan kepada pakar kanak-kanak dan pesakit-pesakit juga meminta doktor untuk memberikan antibiotik walaupun mereka tidak membantu majoriti jangkitan yang dialami. Apabila anda mengambil antibiotik, pastikan untuk menghabiskan dos.

Bagaimana mengurangkan kemungkinan dijangkiti MRSA?
  • Mandi dengan kerap dan membasuh tangan sebelum makan hanya satu permulaan. 
  • Basuh tangan dengan kerap atau menggunakan sanitizer antibakteria selepas anda telah ada di tempat-tempat awam atau telah menyentuh handrails dan sebarang permukaan. 
  • Pastikan luka pasti dan "scrapes" kekal berbalut sehingga sembuh. 
  • Basuh tuala dan cadar secara kerap, sebaik-baiknya di dalam air panas, dan biarkan pakaian dalam pengering sehingga mereka benar-benar kering. 
Elakkan bakteria kebal antibiotik yang membunuh ini dengan mudah iaitu dengan menghabiskan antibiotik setiap kali anda mula mengambilnya. Staphylococcus adalah bakteria yang tahan lasak.


No comments:

Post a Comment