Sunday 4 May 2014

Kek Coklat Ubi Bit (Beet Root Chocolate Cake)

Kek Coklat Ubi Bit (Beet Root)
(Sumber: mowielicious)

Gambar: mowielicious

Bahan-bahan Untuk Kek:
200g dark chocolate (70%)
4 sudu makan espresso panas
200g mentega, dipotong kiub
135g tepung gandum
1 sudu teh (penuh bumbung) baking powder
3 sudu makan serbuk koko
5 biji telur (pisahkan kuning dan putih telur)
200g gula kaster
250g ubi bit, dimasak, kupas kulit dan dipurikan

Untuk Mentega Krim Coklat:
300g gula aising
150g mentega, dilembutkan
100ml double cream
50g serbuk koko

Untuk Aising Coklat:
200g dark chocolate (70%)
200ml double cream
4 sudu makan golden syrup


Cara-cara Membuatnya:
Panaskan ketuhar kepada 180°C dan lapiskan 2 tin kek berukuran 20cm dengan kertas baking . Cairkan coklat dalam mangkuk di atas air panas, memastikan bahagian bawah tidak mangkuk menyentuh air . Tuangkan espresso ke dalam coklat cair , kacau , tambah kiub mentega dan kacau hingga cair. Angkat dari api dan biarkan sejuk sedikit.

Ayak tepung dengan serbuk penaik dan koko. Dalam mangkuk lain, pukul kuning telur sehingga berbuih. Dalam mangkuk lain lagi, pukul putih telur sehingga kembang dan buihnya tegak (stiff), tambah gula dan kaup dan balikkan ke dalam putih telur. Tuangkan kuning telur dan beetroot ke dalam adunan coklat dan kaup dan balikkan.

Tambah campuran telur putih dan kaup dan balikkan hanya sekadar rata saja (jangan terlebih kacau). Tambah campuran tepung dan kaup dan balikkan hingga rata. Tuangkan ke dalam tin kek yang disediakan dan bakar selama 30 minit atau sehingga bila dicucuk, pencucuk keluar bersih. Keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.


Untuk krim mentega, pukul gula aising dengan mentega sehingga berderai, tambah double cream dan pukul sehingga rata, masukkan serbuk koko. Sapu krim ini ke atas satu kek dan tutup dengan kek yang satu lagi.
Untuk aising, panaskan coklat dengan krim dan sirap diatas haba yang rendah, kacau berterusan sehingga pekat dan berkilat. Tuangkan ke atas kek dan hidangkan Kek Coklat Ubi Bit (Beet Root).


No comments:

Post a Comment