Friday 9 May 2014

27 Makanan Yang Baik Untuk Hati

Makanan yang baik untuk hati amat perlu untuk hati yang sihat dan untuk mengelakkan penyakit hati. Hati mempunyai 500 fungsi yang berlainan yang sangat penting kepada anda termasuklah dalam penghadaman makanan.

Artichoke sejenis sayur yang amat baik untuk kesihatan hati

Makanan yang anda ambil adalah salah satu perkara penting untuk menjamin fungsi hati yang baik. Di antara fungsi hati yang penting ialah penghadaman, melawan jangkitan penyakit, penyimpanan vitamin dan glukos, menyingkirkan bahan buangan, menghasilkan hormon, metabolisma, penghasilan protin dan enzim.

Penyakit hati memberikan kesan yang sangat teruk. Jika hati anda membuat kerja berlebihan kesan dari pemakanan yang tidak baik dan sebagainya, ia akan membuat emosi anda berasa sangat tertekan, sedih, marah, paling teruk terlalu cemburu dan cepat marah terutama jika hati anda sudah bekerja teruk yang kronik (overextended).

Orang itu akan digambarkan sebagai "yg cepat marah" atau "mudah tersinggung" apabila personaliti mereka telah terjejas teruk oleh hati "stagnant". Hati yang berfungsi dengan optima boleh membantu anda berasa ceria, bertenaga, hebat dan senang hati!

Jenis Makanan Yang Baik Untuk Hati Adalah:

1) Apabila hati itu tidak sihat, ia biasanya bertakung dan sempit. Elakkan makanan yang tinggi lemak tepu dan "trans " lemak dan makanan goreng kerana makanan sebegini sukar untuk diproses oleh hati.

2) Minyak zaitun dara (virgin olive oil) dan minyak biji benih seperti biji flaks dan hem yang di cold-pressed.

3) Daun zaitun sebagai ekstrak herba juga akan membantu.

4) Tingkatkan pengambilan antioksidan, iaitu makanan mentah seperti lada benggala, pasli , sayur-sayuran segar dan jus buah-buahan , bawang putih, lobak merah, sayur-sayuran , buah-buahan sitrus, bijian yang direndam atau yang telah dicambahkan dan mikro- alga seperti spirulina dan chlorella. Semua ini adalah nutrien antioksidan yang penting untuk hati anda.

Selada air (watercress) adalah satu lagi makanan yang baik untuk hati.

5) Choline (sejenis vitamin B) adalah penting untuk penggunaan kolesterol yang betul dan seimbang dalam badan anda. Kuning telur adalah sangat tinggi dalam choline, cuba pilih telur kampung dan organik.

6) Vitamin C, asid Lipoik dan asid lemak biasa terdapat dalam minyak bijian yang di "cold-pressed" seperti minyak flax seed atau hemp seed yang juga penting untuk keseimbangan kolesterol.

7) Pastikan pengambilan protein anda pada tahap optima, kira-kira 30 - 65g sehari. Jika terlalu banyak mengambil protein, akan mengganggu aktiviti enzim hati. Sebaliknya, terlalu sedikit protein (biasanya masalah untuk orang yang mengamalkan vegetarian) juga tidak baik untuk hati, kerana hati perlukan asid amino (unit-unit yang membentuk protin) untuk memproses toksin.

8) Makan makanan yang mengandungi sulfur seperti bawang putih, bawang, daun kucai dan daun bawang , kerana mereka mengurangkan kesesakan hati.

9) Pastikan pengambilan gula bertapis (gula putih) kepada minimum sebagai tenaga "kosong" tenaga boleh memberi lebih tekanan kepada sistem hati.

10) Pastikan anda masukkan makanan "masam" ke dalam diet anda seperti jus lemon yang dianggap memulakan pembebasan enzim di dalam hati, untuk membantu proses detoksifikasi.

11) Makanan pahit seperti selada air dan herba rosemary juga bermanfaat untuk kesihatan hati.

12) Selalu amalkan rempah yang mentah. Untuk mengetahui kesesuaiannya anda boleh melakukan ini dengan memakan jumlah yang kecil, kemudian perhatikan reaksi badan anda terhadapnya.

13) Hati suka kepada makanan yang ringkas, seperti nasi whole grain (beras perang) kukus atau makanan whole grain organik dan sayur-sayuran dengan dressing rendah lemak sangat lembut (gentle) kepada hati.

14) Kopi, teh, dan alkohol sangat sukar untuk diproses oleh hati untuk memproses, terutama apabila hati berada di bawah par(sudah overload).

15) Air kosong yang ditambah jus lemon segar sangat sesuai untuk menyejukkan hati yang "panas".

16) Teh herba untuk detoks hati boleh menjadi cara yang sempurna untuk memulakan sokongan pembaikan hati. Teh herba Mullein & bunga lawang sesuai untuk memulakan detoks yang lembut ini.

17) Untuk mengekalkan pundi hempedu berfungsi dengan betul, kerja hati menjadi lebih mudah. Jus mentah baik untuk proses pembersihat hati dan pundi hempedu. Kisar bersama 60% jus lobak merah, 30% jus ubi bit dan 10% timun atau jus epal dan minum beberapa kali seminggu.


Bunga marigold. Anda boleh tanam sendiri untuk digunakan bagi membuat teh bunga yang menjadi tonik lembut yang baik untuk hati.

18) Untuk membantu mencergaskan hati yang lembap, minum segelas jus tomato yang dicampur dengan cayenne pepper.

19) Makan salad yang dibuat dari selada air segar, dandelion dan daun chicory dan sayur-sayuran musim bunga lain. Juga dapatkan sayur-sayuran hijau gelap, biji-bijian, kekacang (terutamanya badam) , buah-buahan berair (juicy), sayur-sayuran dan buah-buahan mentah atau dikukus.

20) Bunga Marigold (teh bunga) adalah klasik digunakan sebagai teh hati yang lembut jadi beli sebungkus benih dan tanamnya untuk membuat teh anda sendiri.

21) Anggur mengaktifkan hati untuk merangsang glikogen dan rembesan hempedu.

22) Buah mangga masak adalah menyegarkan dan merangsang selera makan.

23) Makan setiap hari radish dan daun hijaunya untuk memberi manfaat kepada hati yang berpenyakit kuning .

24) Biji Milk Thistle merupakan herba penting untuk hati. Ia mudah digunakan sebagai taburan harian pada makanan anda.

25) Kunyit samada segar atau kering, ditambah kepada makanan, adalah pembersih hati dan pundi hempedu yang sangat baik.

26) Globe Artichokes mengandungi cynarin, yang menggalakkan aliran hempedu dan merangsang pertumbuhan semula sel hati. Jika anda memasak artichokes dalam air, menyimpan air masak minum pada masa yang menyimpannya di dalam peti sejuk dan menggunakan hari berikutnya. Seboleh-bolehnya selalulah pilih cara masak stim.

27) Pati lemon & artichoke bagus untuk menyejukkan hati. Ia enak digunakan sebagai cuka berperisa pada salad dan sayur-sayuran kukus.

Jagalah hati anda supaya ia sentiasa bekerja dengan baik untuk kesihatan anda. Jika anda inginkan kenalan anda juga mendapat manfaat dari 27 makanan yang baik untuk hati, klik "like dan share" dengan mereka.


No comments:

Post a Comment