Sunday 22 January 2012

Apakah Sepsis (jangkitan kuman dalam darah)?

Elakkan Sepsis dengan mengambil imunisasi dan menjaga kebersihan
Penyanyi Izwan Pilus,meninggal dunia akibat jangkitan kencing tikus dan jangkitan kuman dalam darah (sepsis) yang serius.

Apakah sepsis (jangkitan kuman dalam darah) ni? Macam mana pula dia boleh dapat masalah kesihatan ini? Risiko untuk mendapat jangkitan kuman dalam darah ni camner? Boleh dielakkan ke? Ini buat kita tertanya-tanya kan?

Sepsis
Sepsis ditakrifkan sebagai kehadhiran/kebanjiran organisma patogenik atau toksin dalam darah atau tisu-tisu lain. Ia dicirikan oleh tindak balas keradangan sistemik yang boleh maju ke disfungsi sistem peredaran darah, kegagalan pelbagai organ, dan kematian. Malah, sepsis adalah punca utama kematian yang ke-10 di seluruh dunia. Di hospital-hospital, Sepsis menyumbang 40% daripada jumlah kos ICU. Kos kesihatan hospital di seluruh dunia yang dikaitkan dengan sepsis adalah dianggarkan USD$16.7bilion.

Punca dan risiko
Sepsis disebabkan oleh jangkitan bakteria yang boleh bermula di mana-mana di dalam badan. Tempat-tempat yang biasa di mana jangkitan mungkin bermula termasuk:
  • Usus (biasanya dilihat dengan peritonitis)
  • Buah pinggang (jangkitan pada bahagian atas saluran kencing atau pyelonephritis)
  • Lapisan otak (meningitis)
  • Hati atau pundi hempedu
  • Paru-paru (pneumonia bakteria)
  • Kulit (cellulitis)
  • Bagi kanak-kanak, sepsis boleh disertakan dengan jangkitan tulang (osteomielitis). Dalam pesakit yang dimasukkan ke hospital, jangkitan biasa bermula dari talian intravena, luka pembedahan, surgical drains, dan kerosakan kulit yang dikenali sebagai bedsores (ulser decubitus).
Simptom (Tanda-tanda)
Bila mendapat Sepsis tekanan darah menurun, seterusnya menyebabkan kejutan. Organ-organ utama dan sistem badan, termasuk buah pinggang, hati, paru-paru, dan sistem saraf pusat, berhenti berfungsi dengan betul.
Perubahan dalam status mental dan hyperventilation mungkin tanda-tanda awal sepsis.

Secara umum, simptom sepsis termasuklah:
  • Rasa sejuk
  • Kekeliruan atau kecelaruan
  • Air kencing yang keluar berkurangan bila membuang air kencing.
  • Demam atau suhu badan yang rendah (hipotermia)
  • Hyperventilation (keadaan tercungap-cungap)
  • Pening akibat tekanan darah rendah
  • Denyutan jantung yang cepat
  • Menggigil
  • Ruam kulit
  • Kulit hangat (warm)
Tanda-tanda dan ujian
Jangkitan ini selalunya disahkan oleh ujian darah. Walau bagaimanapun, ujian darah mungkin tidak mendedahkan jangkitan pada orang yang telah menerima antibiotik.

Ujian-ujian lain yang boleh dilakukan termasuk:
  • Gas darah 
  • Ujian fungsi buah pinggang 
  • Kiraan platelet
  • Kiraan sel darah putih
  • Perbezaan darah (Blood differential)
  • Produk fibrin degradasi (komponen-komponen darah yang dihasilkan oleh degenerasi pembekuan darah)
Rawatan
Jika anda mempunyai sepsis, anda akan dimasukkan ke hospital, biasanya unit rawatan rapi (ICU). Antibiotik  akan diberi melalui vena (intravena).

Oksigen, cecair yang diberikan melalui vena dan ubat-ubatan yang meningkatkan tekanan darah mungkin diperlukan. Dialisis mungkin perlu jika terdapat kegagalan buah pinggang. Sebuah mesin pernafasan (pengudaraan mekanikal) adalah perlu jika terdapat kegagalan paru-paru.

Bagi sesetengah pesakit, rawatan dengan ubat-ubatan anti-radang yang kuat yang dikenali sebagai kortikosteroid atau recombinant human protein C yang diaktifkan boleh membantu.

Jangkaan (prognosis)
Sepsis sering mengancam nyawa, terutama di kalangan mereka dengan sistem imun yang lemah atau dengan penyakit kronik.

Komplikasi
  • Penyebaran penggumpalan intravaskular (adalah satu penyakit yang serius di mana protein yang mengawal pembekuan darah menjadi luar biasa aktif.)
  • Masalah dengan aliran darah ke organ-organ penting (otak, jantung, buah pinggang)
  • Kejutan septik (satu keadaan teruk yang menghalang oksigen dari memasuki darah)
  • Kematian
Pencegahan
Risiko sepsis boleh dikurangkan, terutama di kalangan kanak-kanak, dengan mengikuti jadual imunisasi yang disyorkan. Ikuti prosedur mencuci tangan dengan berhati-hati dan penjagaan (care) peralatan perubatan dapat membantu mencegah jangkitan yang berkaitan dengan hospital yang membawa kepada sepsis.

41 comments:

  1. owhh..barulah tau ape tu sepsis..thanks for the info..(^_^)
    http://rafaliah.blogspot.com/2012/01/anda-inginkan-tulang-yang-sihat-ketahui.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome.
      Sama-samalah kita menjaga kesihatan.
      Semoga rafaliah sihat selalu.

      Delete
  2. Banyak info pasal kencing tikus leh mak dapat bila baca n3 nih. Thanks sis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak lagenda: Welcome. Just sharing tentang sepsis.
      Semoga kita semua mendapat manafaat darinya.

      Delete
  3. Adik saya pernah ditahan wad selama 2 minggu disyaki dijangkiti simptom yang hampir sama dengan kencing tikus. Mata, tapak kaki, tangan dan kuku bertukar menjadi kuning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akubiomed: Ye ke? Alhamdulillah dia dah sihat. Apa masalah dia sebenarnyg?

      Delete
  4. hai..thankx for the info..fatin pun ade kena gak..tp tak serius..just kene jaga kesihatan betul-betul je laa..masalahnya bila demam tu yg rasa makin teruk..haishh..harap-harap tak teruk laa kesihatan fatin ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fatin: Alhamdulillah Fatin ok. Semoga Fatin kesihatan Fatin bertambah baik selalu. Take care Fatin ;)

      Delete
  5. 2010 saya menderita akibat jangkitan kuman dlm drh. Semasa saya mendapat jangkitan saya sedang mengandung 7 bulan. Bermula dgn kaki bengkak,sejuk mengigil, tak boleh bangun dan berjalan. Saya di bawa ke hospital pakar untuk mendapatkan rawatan. Doktor pakar sakit puan ketika itu bertanya mcm mna kaki saya boleh bengkak (tak seperti bengkak kaki ibu mengandung yg normal). Saya lihat doktor tersebut sangat keliru dan tak boleh berbuat apa-apa utk merawat saya. Lalu doktor pakar sakit puan mencadangkan saya ke hospital kerajaan. Saya dipindahkan ke hospital kerajaan. Saya di asingkan/kuarantin seorang diri. Doktor/jururawat mengandaikan saya dijangkiti denggi. Saya di beri suntikan antibiotik. Syukur alhamdulillah selepas 5 hari berada di hospital kaki saya yg bengkak kembali pulih dan saya dibenarkan pulang. Sehingga saya bersalin dan habis pantang. Saya di uji sekali lg. Seperti hari selalunya, saya mencuci kain dan selesai mencuci kain saya duduk berehat dan saya mula rasakan badan saya kesejukan tahap menggeletar. Dengan tiba-tiba badan saya menjadi lemah. 2 minggu saya bertahan. Saya di bawa ke klinik yg terdekat dan doktor cuma memberikan saya antibiotik/ubat tahan sakit/demam. Saya ada jg melakukan x-ray sebanyak 2 kali tp doktor tidak melihat sebarang hasil dari pemeriksaan. Saya ada jg di bawa mendapatkan rawatan cara kampung dengan berurut. Bidan yg mengurut saya mengatakan peranakan saya jatuh.Pada masa itu,saya rasa bidan kampung tu sangat mengarut. Yg sakit bukannya peranakan atau rahim saya. Saya tak mampu untuk membidas kata-kata bidan kampung yg tak bertauliah. Bukan hanya bidan, bomoh2 kampung yg dikatakan boleh menyembuhkan pun saya pergi. Walaupun tak percaya dgn bomoh, saya pergi jg. Hari berganti hari..bukan kesihatan semakin baik malah makin teruk. Saya tak pernah demam tahap menggeletar sehingga 2 minggu. Akhirnya dengan keadaan saya yg tak mampu nak menanggung sakit. Saya meminta di hantar ke hospital pakar yg sama. Semasa berada di hospital doktor seakan tidak mahu merawat saya. Entah kenapa?? Ketika itu saya tak faham langsung. Doktor kelihatan agak marah. Doktor bertanya, kenapa tak datang cepat? Doktor mengatakan saya berada tahap kritikal. Lalu saya di masukkan ke icu. 3 org doktor pakar yg mengawasi saya. Bermacam2 yg disambungkan ke badan saya dalam masa yg sama saya kena makan ubat hingga 19 jenis. Pada masa itu, perasaan malu semakin menebal. Mana tidaknya..saya buang air kecil disambung dgn tiub kecil ke pundi kencing. Dan air kencing itu akan di bawa ke makmal. Buang air besar atas katil menggunakan alat khas. Kadang2 saya akan menggunakan lampin pakai buang. Hari ke 4, saya membuat pembedahan di kaki untuk membuang nanah dalam kaki saya. Geli pun ada melihat nanah yg keluar melalui tiub kecil yg di sentiasa bersambung di dalam kaki saya. Hampir sebulan tiub kecil di pundi kencing dan tiub di kaki yg bersambung baru di buka. Syukur alhamdulillah sekali lg kerana saya masih di beri peluang untuk sihat dan hidup bersama anak2 dan keluarga saya. Sebulan lebih berada di hospital (25/12/2010) saya di benarkan pulang atas permintaan saya. Cabaran saya belum habis kerana 3 kali dalam seminggu saya mesti datang ke hospital untuk mencuci luka di kaki(betis) dan membuat rawatan fisioterapi. Fisioterapi untuk mengajar saya cara berjalan semula. Saya perlu belajar berjalan semula kerana semasa saya sakit hingga saya di benarkan pulang, saya tak dapat berjalan. 3 bulan akhirnya..saya sudah pun berjalan walaupun ada sedikit kecacatan cara saya berjalan. Sokongan anak dan keluarga adalah kekuatan saya untuk terus hidup. Sekarang baru saya tahu..kenapa doktor marah saya datang ketika saya sdh kritikal. Rupanya salah satu doktor yg mengawasi saya bercakap sesama mereka yg saya tiada harapan dan akan mati. {Ini adalah pengalaman saya dan jika mengalami sakit seperti di atas, segera ke hospital ok}

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asslam.. Syukur alhamdulillah sis di beri pluang kali kdua tuk mrasai nikmat idop brsma kluarga... Sy pn bru2 ni khilangan suami trcinta yg bru 2 bln kndri khwin... Sblm ni suami hnya skit mslah kkurangan drah platelet ja..antibodi pn lemah.. Agkt bnda brat pn xkuat... Bln 11 taon lpas suami mngdu skit bhu dan ada bgkak kt dada... Bila tkan2 ja mcm da nanah... Rfer kt pkar operate... Diorg cucuk nk amek nanah xdk kosong.. Xtau la kot slap ccuk kn... Sblm kwen bgkak tu hlg... Lpas kwen smggu tu suami sya msk wad blik dlm smggu lbh sbb dmam... Kluar wad 2 hri lpas tu dia kna than wad blik sbb dia dmam pnas n jdi mcm tarik... Msk icu doc ckp da jgkitan kuman kt otk skit... Doc bgi antibiotik tuk lwan kuman tu... Lpas dia sdar doc ckp jgkitan kman xdk dah.. Tpi cma da strok kt otak yg xsrius la... 2 mggu dk wad biasa bgkak kt dada tu mncuk balik n da nanah... Tpi yg kcewanya diorg lmbt sgt nk trace jgkitan kuman pa kt dia... Diorg sspek tibi... 3 mggu kt wad dia kna amek sum2 tlg tuk wat ujian tkot da knser yg mnybabkn pltelet dia krg... N lpas amek sum2 tulg tu dia kna tkaq dk dlm blik yg xcmpur dgn pskit lain sbb doc sspek tibi... Mlm sblm dia xsdarkn dri dia btuk truk n kluar khak drah n idung pn kluar drah sbb platelet dia krg sgt... 5 hri msk icu... Doc ckp keadaan dia xstabil n mkin truk... Dah bgi mcm2 antibiotik plg kuat n ubT tuk tmbah tkanan drah.. Tpi dia xdk rspons pn... 2 hri sblm dia xdk doc bru amek smpel nanah tu tuk buat ujian... Dri ujian tu bru tau dia da jgkitan kuman paru2 tibi yg serius... Kuman pn dah merebak ke bdan... Organ2 dlm bdan pn da rosak..paru2 dia on da ptih sbb kuman da mrebak n rsult sum2 tlg pn bru kluar doc ckp dia xdk knser... Allahuakbar... Sedihnya xtrkta...rsa mnyesal izinkn doc amek sum2 tlg dia dgn dia lemah... Rsa mcm nk mrah doc kt stu pn da.... 2 hri sblm nk mnggal bru nk amek smpel nanah tuk buat ujian.... 2 hri buh antitibi... Mmg xdan nk da kesan tu lwan kuman2 tibi tu.. Bla dpt msk tgk dia.. Ya allah muka bdan pn da bgkak... Yg kecewa sgt2.. Lpas kwen msk wad.. Doc dlm wad tu xckp pn yg hati dia da bgkak.. Yg tau hati dia bgkam sy bwa p cek kt hsptal swasta... Bru ka tau yg hti bgkak...nk bgi dia trima rwtan n tggl kt hsptal swasta tu kmj xmmpu.. Klau la Sy org kaya n mmpu dah lma sy bwa arwah suami p hsptal swasta... Kptusan pn tau cpt.... Kmtian dia... Doc sahkan septicemic shock-dessiminated tb & aspiration pneumonia....

      Delete
  6. Darah putih lebih dan darah merah kurang.
    Badan dan mata menjadi kuning.
    Sistem dan organ tak berfungsi.
    Saya menggunakan alat pernafasan jg.

    ReplyDelete
  7. Thanks Shashacahaya. Info yg sangat berguna. Semua tu saya dah alami. Info berguna ni 100% betul mengikut pengalaman saya. Saya bersyukur sangat. Rasa di beri peluang untuk hidup kali yg kedua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anne: Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman. Semoga ianya dapat menjadi panduan kepada orang lain sebagai peringatan dalam menjaga kesihatan masing-masing.

      Semoga Anne sihat selalu bersama keluarga tersayang.
      Take care Anne.

      Delete
  8. assalam... sye nk tnye la... slalu brape kos prubatan untuk pnyakit sepsis ni ye di hospital krjaan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakura hanani: Wsalam. Tentang kos tu kena tanya pihak berkenaan, mungkin pihak hospital.
      Good Luck Sakura.

      Delete
  9. assalam... sye nk tnye la... slalu brape kos prubatan untuk pnyakit sepsis ni ye di hospital krjaan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos rawatan saya mencecah sehingga Rm57,000..
      Kalau hospital kerajaan, rasanya tak mahal.

      Delete
    2. Jika hospital swasta, hospital mana yg puan sarankan? Jika hospital kerajaan pula yg dimana?

      Delete
  10. Salam rakan-rakan. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan mengenai penyakit ibu saya. Doktor telah mengesahkan bahasa beliau mengalami jangkitan kuman keseluruh badan (adakah ianya dikategorikan sebagai Sepsis). Beliau mulanya demam selama 2 hari, kemudian meracau dan ditahan di wad kecemasan. Selepas berada dihospital ibu diberi suntikkan penenang (mungkin ubat tidur) dan tidak sedar (koma) selama 10 hari lebih. setelah discan, ibu disahkan pula mengalami tumor dibahagian lapisan otak. kemudian dialisis buah pinggang akibat kerosakan buah pinggang. Kini ibu ditambah lagi dengan satu rawatan tebukan dibahgian tekak untuk menghalang virus terus merebak. Adakah ibu berpeluang untuk sembuh seperti sediakala?.....kami sekeluarga sedih melihat keadaan ibu, hanya mengharapkan keajaiban dari Allah agar ibu bisa bertahan dan dapat melihat dunia lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Was'salam. Dari gambaran cerita awak tu, macam lebih kurang sama dengan apa yg dialami oleh arwah rakan lama saya sebelum ni. Boleh saya tau siapa nama ibu awak?

      Delete
  11. Salam @ Anonymous, boleh saya tanya/teka jika anda mungkin tinggal di shah alam seksyen 8?Sebab ada rakan perempuan saya pon menghidap gejala yg sama juga, tetapi meninggal pada tarikh 7/10/2012 juga pada malam hari tersebut.

    ReplyDelete
  12. Kawan saya telah diminta untuk menjalani ujian darah kerana djisyaki mengalami jangkitan kuman di peringkat awal. Adakah jangkitan ini boleh menjadi serius dan bagaimana untuk mengatasinya.

    ReplyDelete
  13. Salam..bapa saya telah mendapat jangkitan kuman dalam darah dan saya tidak henti2 berdoa agar beliau dapat sembuh dan kembali ceria bersama kmi sekeluarga...saya ada pertanyaan..dgn rawatan awal..adakah penyakit ini akan sembuh sepenuhnya?? Terima kasih

    ReplyDelete
  14. ibu sy br pergi meninggalkan kami akibat penyakit ini....sy percaya pada ajal...cume klu kesan awl baik pergi awal..kwn sy ayah diorg sakit smp pengsan tp selamat...

    ReplyDelete
  15. Tunang saya mengalami masalah ini..darah putih tggi dan darah dijangkiti virus..baru sbntar td disahkan..harap tak ada apa ² yg berlaku..:'(

    ReplyDelete
  16. Tqvm
    Dua minggu lepas, suami saya disahkan ada bakteria dalam darah
    Ada tak rawatan & ubat bagi masalah tersebut?

    ReplyDelete
  17. Anak saya sedang mendapatkan rawatan di hospital. Doctor kata ada kuman dalam darah. Risaunya saya.. Apa yg perlu saya buat utk membantu menyihatkan anak saya kembali.
    mula2 dia xnak makan. Tp tadi dah mula nk mkn. Adakah ia tanda anak saya dah semakin pulih?

    ReplyDelete
  18. Bln 11 yg lalu...sy kna sepsis...ank dlm kandungan berusia 7 bln tlh meninggal di dlm rahim...bahaya sepsis jika tidak dpt rawatan segera...sy hampir putus nyawa ketika itu..disebabkan oksigen tidak smpai ke dlm drh...pemakanan jga prlu dijaga...jika toksin dlm bdn sgt tggi boleh trjdi jga sepsis...sy sehinggakn mendapat nanah yg muncul di sekitar payudara...perlu buat operet utk buang nanah....sy dh serik..dh akan mnjga pemakanan...

    ReplyDelete
  19. Salam.... Sy nak tny. Anak sy sedang demam y tinggi. Mgkn seperti y d tulis d blok ni. Sbb doc sah kan dlm darah dia ada kuman.
    Seminggu sblm ni dia demam mcm biasa. Makan ubat n antibiotik. 3 hari kemudian demam lg. N kali ni suhunya 39.6. Kalau turun pun 38.4.
    Doc skrg suruh makan ubat antibiotik utk 2 hr lg. Dng menggunakan antibiotik jns ln.N esk adalah 2 hari. Kalau demamnye x turun d suruh utk pergi lg ke klinik.
    Sy skrg tgh berkira2 adakah perlu sy stay d klinik swasta y sama @ ke hospital kerajaan shj.
    Bila baca d blok ni n pengalaman org ln. Ni menunjukkan apa y anak sy hadapi serius.
    N ada x sesiapa ada kaedah,utk percepatkan penyakit ni sembuh. Pemakanan ke?

    ReplyDelete
  20. Ank buah sy bru disahkan ada kuman dlm drh.. Cam mn nk bantu dia cepat sembuh

    ReplyDelete
  21. Slam,,hurmm isteri sye trkena kuman dlam drah,,adkah pnyakit ini boleh pulih spnunya,,huhu ada tips2 tak

    ReplyDelete
  22. Ibu kwn saya disahkan kuman dlm darah ditambah komplikasi hati, doktor bgtau jantung & hati pesakit dlm keadaan okay lg, tp darah pesakit dah semakin cair (mybe kesan ubat matikan kuman) ibu kwn saya tu cuba utk melawan ats kata doktor,hari 1st kritikal hari kedua stabil tp subuh esok nya doktor sahkn pesakit tdk dpt diselamatkn,,Al-fatihah buat ASMAH BINTI SARIKUN (bakal ibu mertua)..insan yg tak pernah buat saya rasa seperti org luar

    ReplyDelete
  23. perkongsian yg sangat menarik. saya baru tahu nama sainsnya sepsis. biasa dengar kuman dalam darah je. tak sangka pulak penyakit ni kritikal jugak yer..

    ReplyDelete
  24. 2 hri yg lepas sy mengalami demam panas yang teruk sehingga suhu badan sy meningkat. Suhu badan sy pula pada tahap yg sgt panas.mata sy jd merah,batuk, selsema, migrain, sakit2 tulang..sy fikir itu hanya demam biasa..ttp sebelah malam wktu tido sy amat tergangu badan ni umpama terkena renjatan elektrik sehingga smlm sy xmmpu tido.lalu pgi seterusnya sy dibawa ke hospital..dan sy disahkan dijangkitan kuman dalam darah.. doktor berkata dy bertuah kerana kuman itu tdk merebak ke jntung klu tidak sy mgkn akan ditahan diwad.doktor cuma memasukkan stu botol air kedalam badan sy dn memberi ubat antibiotik selama seminggu..sy dinasihatkan utk keral menjalani ujian darah..

    ReplyDelete
  25. Assalam...sy disini pon nk share gak...adk sy pon ada kne gak..arwah dh pergi bt selama-lamanya akibat septic shock secondary to pneumonia....dokter kata keadaan dh tenat..kami sekeluarga tidak tahu yg arwah sakit..tiba2 pada pagi 28nov2015 arwah xsedar kn diri..terus dibawa ke hospital...kemudian pada jam 11.30 kami ke hospital dan dokter memberitahu adk sy semakin tenat...dan pada jam 1.30am 29nov...arwah dh hembuskan nafas nya terakhir....

    ReplyDelete
  26. Assalam...adk sy pon ada menghadapi sepsis nie...tpi dok kata dh tenat..dri laporan perubatan nya...septic shock secondary to pneumonia....arwah meninggal selepas sehari ke hospital...

    ReplyDelete
  27. Assalam...adk sy pon ada menghadapi sepsis nie...tpi dok kata dh tenat..dri laporan perubatan nya...septic shock secondary to pneumonia....arwah meninggal selepas sehari ke hospital...

    ReplyDelete
  28. Replies
    1. Saya Pernah Terkena Jangkitan Kuman Dalam Darah Semasa Bedah Lutut Saya Di- Masukan Ke Ward Hospital Serdang Selama 14Hari Doctor Faruddin Dr. Octerpedik Bagi Saya Ubat Vico Mecine Di- Masukan Ke Dlm Darah Selepas Check Darah Jangkitan Kuman Sudah Tiada . Rawatan Seperti Ini Kena Check Darah Banyak Kali . Baru Doctor2 Pakar Dapat Kesan Punca Penyakit . Saya Rasa Saya TerMinum Kencing Tikus Pada Air Minuman Tin Sangat Merbahaya .Setiap Air Tin Perlu Di-Basuh Bersih2 Sebelum Meminum Nya . Straw Pun Kena Basuh . O.K. Cegah Sebelum Parah .

      Delete
    2. Saya Pernah Terkena Jangkitan Kuman Dalam Darah Semasa Bedah Lutut Saya Di- Masukan Ke Ward Hospital Serdang Selama 14Hari Doctor Faruddin Dr. Octerpedik Bagi Saya Ubat Vico Mecine Di- Masukan Ke Dlm Darah Selepas Check Darah Jangkitan Kuman Sudah Tiada . Rawatan Seperti Ini Kena Check Darah Banyak Kali . Baru Doctor2 Pakar Dapat Kesan Punca Penyakit . Saya Rasa Saya TerMinum Kencing Tikus Pada Air Minuman Tin Sangat Merbahaya .Setiap Air Tin Perlu Di-Basuh Bersih2 Sebelum Meminum Nya . Straw Pun Kena Basuh . O.K. Cegah Sebelum Parah .

      Delete