Wednesday 23 January 2013

Kekurangan Vitamin D Pada Kanak-kanak Gemuk

Vitamin D dibentuk dibawah kulit apabila kulit anda terkena cahaya matahari. Selain dari itu makanan seperti  cendawan shitake & butang, ikan sardin, tenggiri, salmon, tuna dan ikan sembilang juga mengandungi Vitamin D.

Vitamin D menjalankan pelbagai fungsi yang penting dalam badan anda termasuklah pembangunan dan pembentukan tulang. Satu kajian menujukan kanak-kanak yang gemuk mengalami kekurangan vitamin D sehingga 50%. Remaja belasan tahun  yang gemuk memerlukan lebih Vitamin D berbanding rakan mereka yang lebih kurus.

Kanak-kanak dan remaja belasan tahun yang gemuk menyerap Vitamin D ke dalam lemak pada badan mereka dan menghalangnya dari digunakan & badan mereka hanya mampu menggunakan 50% dari Vitamin D berbanding rakan sebaya mereka yang lebih kurus.

3 Cara Untuk Mengatasi Masalah ini ialah:
  1. Jika anak anda gemuk, bawa mereka berjumpa doktor untuk mendapatkan ujian tahap Vitamin D.
  2. Hidangkan susu rendah lemak kepada anak-anak anda.
  3. Pastikan anak-anak anda bergerak untuk menjauhkan diri dari tv dan pergi bermain di luar untuk mendapatkan senaman (latihan fizikal) dan Vitamin D percuma dari pancaran matahari.
Kawal berat badan anak-anak anda sebagai salah satu faktor untuk mengelakkan kekurangan Vitamin D.

4 comments:

  1. Setahu saya dedahan kepada matahari boleh memperolehi vitamin D. Apa kesan deficient vitamin D kepada tubuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akubiomed: Ya, melalui matahari dan makanan yang kaya dengan vitamin D.
      Dificient/kekurangan Vitamin D boleh menyebabkan pelbagai penyakit utama seperti penyakit jantung, kanser, obesiti, riket dan sebagainya.

      Delete
  2. lagi info berguna telah dikongsi...

    terima kasih...

    ReplyDelete