Thursday 17 January 2013

Cara Menanam Daun Pasli

Pasli atau daun pasli juga dikenali sebagai daun sup adalah salah satu herba yang popular. Pasli adalah herba yang digunakan secara meluas dalam pelbagai gaya memasak untuk perisa atau sebagai hiasan. Sup dan salad biasanya menggunakan daun pasli.
Daun pasli berdaun rata (flat)
Daun pasli berdaun kerinting (curly)













Pasli boleh membersihkan toksin dalam badan dan membersihkan buah pinggang. Daun pasli mudah ditanam di dalam bekas kecil (pasu dan sebagainya) atau di dalam tanah di sudut halaman. Tiada alasan untuk membeli daun pasli dari pasar raya jika anda boleh menanam daun pasli dengan mudah di rumah.


Jenis (Variety)
Ada 2 jenis pasli iaitu jenis daun rata (flat) dan kerinting (curly).


Cara Menanam
Daun pasli memerlukan tanah yang lembap. Boleh ditanam secara hidroponik. Gunakan biji benih atau lebihan daun pasli yang dibeli dari kedai dengan syarat mereka masih segar.
Percambahan daripada biji benih mengambil masa kira-kira 4 minggu. Daun pasli hampir-hampir bebas makhluk perosak, tetapi kadang-kadang ia boleh mendapat serangan kulat yang mereputkan.


Jenis Tanah
Pasli suka tanah yang bersaliran baik dan tanah yang lembap.. Jika daun pasli ditanam di dalam bekas pastikan ia mempunyai lubang saliran yang mencukupi dan pastikan ia tidak tersumbat/tersekat.

Pasli akan berkembang dengan baik di dalam tanah yang adalah pH 6.0-7.0. Jika menanam bangunan tanah kompos (normal potting compost) biasa sudah mencukupi.


Penjagaan
Pastikan tanah tidak kering, siram air lebih kerap pada musim panas. Anda boleh menambah sungkupan pada tanah untuk mengurangkan kehilangan lembapan dan mengurangkan persaingan dari rumpai.

Penjagaan boleh dibuat setiap 4 minggu sekali. Selepas kira-kira setahun pasli akan mula menghasilkan biji benih dan tidak berguna untuk tujuan penuaian. Penanaman baru perlu dilakukan semula.


Penuaian
Daun pasli boleh dituai batang dan daunnya dengan meninggalkan pangkalnya untuk bercambah dan mengeluarkan daun pasli yang baru. Jika anda mahu menyimpannya untuk masa yang lama, daun pasli boleh dikeringkan atau dibekukan untuk mengekalkan kesegarannya.

Potong daun pasli dekat dengan paras tanah. Keratan di bahagian atas batang tidak akan menggalakkan pertumbuhan semula yang aktif.

Ia tidak akan tumbuh aktif lagi selepas mengeluarkan biji benih, jadi kenalah tanam semula yang baru.

Cubalah tanam kerana ia boleh tumbuh dengan mudah dan senang menjaga daun pasli.

No comments:

Post a Comment