Tuesday 4 December 2012

Alpha Lipoic Acid (ALA)

Alpha Lipoic Acid (ALA) adalah sejenis asid lemak yang merupakan antioksidan yang kuat yang larut lemak dan air. Vitamin C dan E digunakan untuk memusnahkan radikal bebas. Setelah digunakan ia rosak dan akan dibaiki semula untuk digunakan kem oleh Alpha Lipoic Acid (ALA).

Alpha Lipoic Acid (ALA)

Alpha Lipoic Acid (ALA) telah digunakan di Jerman sejak tahun 1960an lagi untuk mengawal diabetes. Ia dihasilkan sendiri oleh badan anda. Terdapat juga kandungan yang sedikit Alpha Lipoic Acid (ALA) dalam makanan seperti ekstrak yis, daging organ haiwan seperti hati dan jantung, bayam, brokoli, tomato dan kentang.

Ia menukarkan gula kepada tenaga. Alpha Lipoic Acid (ALA) juga dikenali sebagai "Antioksidan Universal" kerana ia larut lemak dan air. Ia boleh berada di semua sel dalam badan anda untuk membantu memperbaiki kerosakan sel-sel tersebut.

Sebagai supplement carilah 100% R-Alfa Lipoik Asid (ALA)
Nama Lain ALA ialah:

- Lipoik asid
- Asid Thioctic
- 1,2-dithiolane-3-pentanoic asid
- 1,2-dithiolane-3-valeric asid
- 6,8-thioctic asid

Alpha Lipoic Acid (ALA) biasanya digunakan untuk:

  1. Peripheral neuropathy yang disebabkan oleh kecederaan, kekurangan makanan, kemoterapi atau oleh keadaan seperti diabetes, penyakit lyme, alkoholisme, kayap, penyakit tiroid, dan kegagalan buah pinggang. Gejala penyakit termasuk kesakitan, rasa terbakar, kebas, semut-semut, lemah dan gatal-gatal.
  2. Fungsi otak. Alpha Lipoic Acid (ALA) boleh melintasi halangan darah otak, dinding kapilari darh dan  struktur sel, dan meresap dengan mudah ke dalam otak. Ini adalah untuk melindungi tisu dan saraf otak dengan mencegah kerosakan oleh radikal bebas.
  3. Penuaan. Sebagai antioksidan, Alpha Lipoic Acid (ALA) boleh meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel. Kerosakan radikal bebas dipercayai menyumbang kepada penuaan dan penyakit kronik.
  4. Lain-lain keadaan. Alpha Lipoic Acid (ALA) juga telah dicadangkan untuk katarak, glaukoma, pelbagai sclerosis, sindrom mulut rasa seperti terbakar, penyakit Alzheimer dan strok, tetapi kajian diperlukan untuk melihat jika ia berkesan untuk keadaan-keadaan ini.
Untuk kesihatan anda, jika anda mengambil ubat-ubatan, adalah lebih baik anda berjumpa doktor anda sebelum mula mengambil supplement Alpha Lipoic Acid (ALA)

1 comment:

  1. Saya ada kencing manis. Sekarang ni saya makan lecithin, flaxseed dan minyak kelapa dara. Bolehkah saya makan ALA?

    ReplyDelete