Thursday 6 December 2012

10 Jenis Makanan Untuk Mengelakkan Kanser Paru-paru


Kanser Paru-paru seperti jenis kanser yang lain juga adalah disebabkan oleh pertumbuhan sel yang tidak terkawal yang mungkin mengancam pesakit melalui malnutrisi, kegagalan organ atau jangkitan. Faktor pemakanan atau diet boleh mengurangkan risiko untuk mendapat kanser paru-paru.

Kanser Paru-paru

Kanser paru-paru berkemungkinan boleh dielakkan dengan pengambilan antioksidan seperti Vitamin A, C dan E. Ramai pesakit kanser mati dari malnutrisi dan/atau jangkitan, kedua-duanya dikaitkan dengan pemakanan yang tidak betul.

Pengurangan berat badan semada secara beransur-ansur atau drastik adalah tanda untuk penyakit kanser paru-paru. Kira-kira 60% daripada pesakit kanser paru-paru telah mengalami penurunan berat badan yang ketara pada masa diagnosis pertama.

Tetapi terdapat juga isu-isu lain fisiologi yang mempengaruhi status pemakanan pesakit seperti masalah penghadaman, hypometabolism, makanan tak dapat diserap (malabsorption) dan halangan di sistem penghadaman..

Jenis Makanan Untuk Mengelakkan Kanser Paru-paru

1) Sayur-sayuran cruciferous organik
Sulforaphane, sebatian sulfur yang terkandung dalam sayur-sayuran cruciferous mempunyai ciri-ciri anti-kanser. Secara umumnya, sayur-sayuran yang lebih berkualiti yang digunakan oleh pesakit kanser paru-paru, membolehkan mereka hidup lebih lama. Contoh sayur-sayuran cruciferous ialah brokoli, kobis dan taugeh.

2) Jagung segar dan sayur-sayuran berdaun hijau
Jagung segar yang berwarna oren-kuning jagung adalah kaya dengan lutein, manakala sayur-sayuran berdaun hijau pula kaya dengan folat yang mampu melindungi dari kanser paru-paru.

3) Labu kuning dan karot
Kedua-duanya adalah antara sumber terkaya alfa karotena yang melindungi daripada kanser paru-paru. Kajian ekstensif yang mengesahkan radikal bebas yang terlibat dalam permulaan dan perkembangan kanser. Jadi, tahap darah yang rendah kandungan antioksidan pemakanan dikaitkan dengan kadar kematian akibat kanser yang meningkat

4) Tomato merah
Diet yang tinggi dengan tomato berwarna merah mungkin mengurangkan risiko keseluruhan kanser sehingga kira-kira 50%, termasuk kanser paru-paru. Lycopene flavonoid dalam tomato boleh menggandakan kapasiti perlindungan karotena.

5) Kacang
Kacang Brazil adalah sumber yang kaya dengan selenium yang mengurangkan 50% dalam keseluruhan kadar kematian akibat kanser dan mengurangkan risiko kanser paru-paru sehingga ke 50%. Pengambilan yang lebih tinggi vitamin E daripada kacang dan biji benih (contohnya: biji bunga matahari dan lain-lain biji) juga boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru sebanyak 55%.

6) Ikan
Ikan tenggiri, ikan kod atau ikan bilis yang kaya dengan lemak omega-3 yang diperlukan untuk menterbalikkan cachexia dengan menghalang faktor pergerakan lipid yang dihasilkan oleh tumor yang sedang berkembang, yang menyebabkan pemecahan tisu adipos (tisu lemak) pesakit.

7) Beri dan buah-buahan organik
Buah beri dan buah-buahan organik seperti blueberry, kiwi, lada benggala dan jambu batu (guava) adalah beberapa sumber terkaya asid askorbik. Kekurangan asid askorbik dikaitkan dengan gejala kanser.

8) Makanan yang kaya dengan L-tryptophan
Soya (soy isolate), ayam tanpa lemak organik, sayur-sayuran berdaun hijau, kekacang dan biji-bjian kaya dengan asid amino, yang menghasilkan serotonin neurotransmitter - yang kemudiannya ditukar kepada melatonin neurohormone yang boleh meningkatkan kelangsungan hidup pesakit.

9) Rempah
Kunyit mengandungi curcumin, yang mampu memberi kesan positif kepada transkripsi gen untuk mendorong kanser apoptosis sel (kematian sel diprogram).
Bawang mengandungi quercetin, seperti tamoxifen dadah anti-estrogen, mempunyai kaitan yang sama dengan type II estrogen mengikat tapak di garisan sel kanser paru-paru, dengan itu, ia boleh mengawal pertumbuhan sel.

10) Teh Kuning (Teh Cina) dan Teh Hijau (Teh Jepun)
Ini boleh menghalang perkembangan tumor dengan menyekat angiogenesis (pertumbuhan salur darah baru). Ia boleh mengurangkan kesan toksik kemoterapi dengan mengurangkan dos ubat kimo digunakan melalui meningkatkan cytotoxicity teh ini. Ia juga boleh menghalang atau mengurangkan penyerapan zat besi (iron) yang diperlukan sel-sel kanser untuk berkembang.

90% daripada semua jenis kanser boleh dicegah dengan pelan pemakanan yang khusus dan direka secara individu. Pengekalan berat badan yang sesuai dan kualiti hidup boleh dicapai melalui terapi pemakanan bagi pesakit kanser dan kanser paru-paru.

5 comments:

  1. Tidak dinafikan punca penyakit disebabkan pengambilan makanan yang memudaratkan kepada kesihatan.

    ReplyDelete
  2. tankz for info....it good for us

    ReplyDelete
  3. Teh terbukti mampu mencegah kanser. Namun di persekitaran mencabar sekarang, peluang mendapat kanser paru paru adalah semaking tinggi.

    ReplyDelete
  4. Kita perlu ambil berat mengenai penyakit kanser.

    ReplyDelete
  5. Jaga pemakanan anda sebelum terjadinya cancer, moga kita semua dijauhkan darinya

    ReplyDelete