Sunday 30 December 2012

12 Cara Menjaga Keselamatan di Hotel

Keselamatan di hotel amat perlu tak kira anda adalah pelancong peneroka, pencari budaya, pembeli (shopper) atau profesional. Antara perkara yang kadang-kadang dilupakan adalah keselamatan.

Keselamatan ketika berada di hotel perlu kerana tempat penginapan anda adalah di mana masalah anda boleh bermula, melainkan jika anda berhati-hati.

12 Cara Menjaga Keselamatan di Hotel ialah:
  1. Kecurian & kebakaran berhampiran atau di hotel adalah risiko utama pelancong. Jika boleh, pastikan bilik anda berada di tingkat 3. Ini menghalang akses penjenayah dari tingkat bawah dan lain-lain tahap awam, tetapi tidak lebih dari tingkat 6 untuk keselamatan dalam kes kebakaran. 
  2. Elakkan bilik yang terlalu dekat dengan tangga keselamatan (fire escape). Ia menawarkan laluan mudah untuk pencuri.
  3. Jika anda perlu menulis nombor kad kredit atau butir-butir pasport apabila mendaftar masuk, jangan biarkan orang lain melihat butiran anda.
  4. Periksa jika terdapat sistem pemercik (sprinkler system)  dan pengesan asap yang berfungsi di dalam bilik anda.
  5. Jika boleh, bawa sendiri bagasi anda ke bilik anda. Jika tidak, bawa bagasi tangan dan barang-barang berharga anda, dan tunggu untuk porter pergi bersama anda ke bilik, atau pastikan bagasi anda  selamat dan tidak dibiarkan tanpa kawalan di lobi hotel.
  6. Periksa pintu bilik dan tingkap sentiasa dikunci dengan selamat. Adalah bilik anda boleh diakses dari bilik sebelah? 
  7. Dapatkan lokasi pintu kecemasan hotel, pintu kebakaran (fire escape), tangga dan lif.
  8. Apabila meninggalkan bilik anda, hubungi reception untuk bilik anda dibersihkan. Meninggalkan tanda Sila Bersihkan Bilik (Please Clean Room) mengiklankan ketiadaan anda kepada pencuri.
  9. Cuba tidak untuk bercakap terlalu kuat tentang bila anda akan keluar dan jangkaan anda pulang semula. Anda tak tahu siapa yang mendengar.
  10. Simpan barang-barang anda di dalam bilik yang dikunci pada setiap masa, dan gunakan peti simpanan dalam bilik untuk barang-barang berharga. Jika tidak ada simpanan dalam bilik dan anda boleh menggunakan kotak deposit hotel, pastikan pekerja hotel bole dipercayai.
  11. Jangan biarkan dokumen terdedah dalam bilik anda, ini boleh menimbulkan minat penjenayah. 
  12. Elakkan membincangkan dengan kuat perkara-perkara yang sensitif atau penting di dalam bilik anda, di telefon hotel atau kawasan-kawasan lain di mana anda boleh didengar. Juga berhati-hati apabila menggunakan hotel untuk mesyuarat perniagaan.
Penginapan dihotel memang selesa dan merihatkan tapi faktor yang penting dan perlu sentiasa diingat ialah keselamatan.

6 comments:

  1. Terima kasih perkongsian tip ini. Barang-barang berharga janganlah tinggal di hotel.

    ReplyDelete
  2. akubiomed: Sama-sama. Betul tu, kalau ada safe box kat bilik bolehla tinggalkan kat situ atau safe box kat front office pun boleh jugak kalau takder yang kat bilik ;)

    ReplyDelete
  3. bagus artikel ini. kalau org first time masuk hotel, tentu tak terfikir ttg keselamatan spt yg cik chasha ceritakan..

    Tambahan lagi ramai staff hotel sebenarnya pekerja part time. Jadi kebarangkalian mereka mencuri sgt tinggi. tq sis...

    ReplyDelete
  4. Hairul Hissam: Sama2 & terima kasih sudi baca tulisan yang tak seberapa ini.

    Ya, memang hotel byk guna staf partime, tapi kebiasaannya kecurian dilakukan oleh orang yang tak dikenali dari luar hotel bukan dari staf part time atau permanent ;)

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah
    setakat ni belum ada berlaku apa2 yang tak diingini kepada kami bila bermalam di hotel

    ReplyDelete
  6. tehr: Alhamdulillah, semoga tehr selamat selalu. ;)

    ReplyDelete