Tuesday 14 February 2012

Ex-cart Alat perangkap karbon

Ex-cart.
foto: http://pistongear2-png2.blogspot.com
Kesihatan dan keselamatan tidak dapat dipisahkan. Ex-cart alat untuk memerangkap karbon dari enjin kenderaan telah direka oleh kumpulan Piston and Gear (PnG), DBKL.

Karbon yang berlebihan dihasilkan oleh kenderaan yang uzur, muatan berlebihan, servis dan maintenance yang tak teratur boleh mengganggu kesihatan. DBKL mempunyai banyak kenderaan diesel. Ex-cart dihasilkan setelah melihat pencemaran yang boleh mengganggu kesihatan yang dikeluarkan dari kenderaan diesel.

Ketika berada di kilang memproses padi,  kumpulan Piston and Gear mendapat idea dari proses pemisahan sekam padi da beras untuk memisahkan karbon dari asap kenderaan.

Ex-cart dipasang selepas ekzos penyenyap (silencer), sebelum ini ia pernah dipasang sebelum silencer tapi tindakan ini menyebabkan tekanan yang tinggi dalam enjin.

Ex-cart dipasang pada kenderaan yang berusia melebihi 7 tahun. Kebiasaannya sebanyak 0.5kg karbon akan dikutip bagi setiap 5,000 km perjalanan.

Ada kemungkinan ex-cart akan dipasarkan untuk kegunaan awam kerana terdapat permintaan dari bas-bas sekolah dan lain-lain kenderaan yang telah agak lama digunakan untuk memerangkap karbon yang mencemarkan alam sekitar dan mengganggu kesihatan.

Ex-cart digunakan untuk mengutip karbon setelah ia dihasilkan, terdapat juga sejenis alat yang mengurangkan pembentukan karbon dan mengoptimakan penggunaan diesel dan petrol. Bukankah ianya lebih baik untuk alam sekitar dan kesihatan? Ingin tahu lebih lanjut? Sila tulis pada komen di bawah.

1 comment:

  1. Satu usaha yang murni untuk mengurangkan pelepasan karbon.

    ReplyDelete