Saturday 31 December 2011

Cara-cara Untuk Jayakan Azam Tahun Baru Anda

Semoga anda mencapai azam tahun baru 2012 dengan cemerlang!
Selamat pagi kepada anda semua. Hari ini adalah hari terakhir untuk tahun ini, 31 Disember 2011.
Ramai orang mempunyai azam tahun baru masing-masing, akan tetapi kebanyakan orang tidak berjaya menunaikannya, kira-kira 90% tidak dapat mencapai azam mereka. Salah 1 cara untuk mencapainya ialah dengan meletakkan azam yang realistik.

Bagaimana untuk menetapkan azam tahun baru yang realistik?
  1. Semak semula azam anda. Buat hanya azam yang betul-betul anda inginkan.
  2. Sasarkan pada perkara-perkara yang benar-benar penting dan boleh memberi perubahan positif dalam hidup anda
  3. Pastikan matlamat anda boleh dicapai. Berhati-hati, jangan membuat azam yang melampau
  4. Bayangkan diri anda telah mencapai matlamat dan bagaimana ia akan mengubah hidup anda. Bayangkan apa perasaan anda setelah berjaya mencapainya. Jika anda tidak sabar lagi untuk bermula, sudah tiba masanya untuk bermula dari sekarang....

Sebaik sahaja anda telah memberikan diri anda Azam Tahun Baru yang realistik, langkah seterusnya adalah untuk berusaha mendapatkannya. Kebanyakan azam tahun baru tidak berjaya kerana orang berhenti sebaik sahaja mereka telah membuat azam.

Berikut adalah 7 cara untuk mencapai Azam Resolusi Tahun Baru anda:

1. Bermula dengan minda yang positif - percaya anda boleh mencapai matlamat anda

2. Tentukan matlamat anda - Ramai orang membuat kesilapan yang menetapkan matlamat umum, buat azam yang spesifik. Jadikan matlamat anda tepat dan jelas. Tuliskannya. Ini menjadikan matlamat anda komitmen rasmi

3. Jangan buat terlalu banyak matlamat - Walaupun anda mungkin mempunyai senarai yang panjang Resolusi Tahun Baru, pilih matlamat yang berbaloi dan tumpukan segala tenaga anda ke atasnya.

4. Pecahkan azam anda - Pecahkan azam tahun baru anda kepada beberapa matlamat yang lebih kecil dan pecahkan tarikh pencapaiannya sepanjang tahun.

5. Tetapkan pencapaian pertengahan - Bagi setiap matlamat yang cukup besar, menetapkan beberapa peristiwa penting sebagai perantaraan untuk menjejaki perkembangannya.

6. Nilai semula matlamat anda secara berkala - Bila masa berlalu, keutamaan anda mungkin berubah atau masalah yang tidak dijangka mungkin timbul. Anda perlu fleksibel dan biarkan matlamat anda berkembang. Semak semula plan anda cari strategi yang tidak berfungsi. Ubah dan laraskan plan anda, ubah suai pendekatan anda dan teruskan usaha anda.

7. Beri ganjaran kepada diri anda: Di sepanjang perjalanan mencapai matlamat anda, raikan kejayaan-kejayaan kecil anda. Ia adalah cara yang baik untuk membina keyakinan dan menguatkan semangat. Ini bukan saja membuat anda lebih bermotivasi tetapi juga bertindak sebagai gam untuk anda tetap lekat pada Azam Tahun Baru.

Mengalami kemerosotan merupakan salah satu sebab yang paling biasa mengapa orang berputus asa dalam mencapai Aza, Tahun Baru mereka. Ingat, untuk mengubah diri anda atau mencapai sesuatu yang mengambil masa dan kesabaran. Maka akan ada naik dan turun, anda akan menghadapi halangan di sepanjang jalan.

Apabila anda menghadapi saat-saat itu, ingatkan diri mengapa anda perlu mencapai matlamat tersebut. Kekal fokus, pastikan diri anda bermotivasi dan terus ambil langkah-langkah kecil untuk ke hadapan. Anda pasti akan mencapai matlamat anda.

Tahun Baru adalah masa yang baik untuk memulakan fasa baru dalam kehidupan anda.

"Tahun Baru tidak bererti kita harus mempunyai tahun baru. Ia adalah bahawa kita harus mempunyai jiwa yang baru,"

"Kita selalu gunakan 1 Januari untuk merangka senarai kerja yang perlu dilakukan, menyemak segala keretakan dalam kehidupan kita, untuk membaiki keretakan tersebut. Mungkin tahun ini, kita tidak perlu melihat kelemahan, tetapi melihat potensi "

1 comment: