Thursday 8 December 2011

Millionaire's Shortbread




Millionaire's Shortbread. Gambar dari: food network.com
Anda pernah dengar makanan ini? Millionaire's Shortbread. Dikatakan berasal dari Scotland, ia adalah shortbread dilapisi karamel di atasnya dan kemudian atas sekali dengan lapisan coklat! 


Bahan-Bahan
Shorbread:
2 ketul mentega, potong kecil-kecil, tambah sedikit lagi untuk diguna pada acuan
2 cawan tepung serbaguna, tambah sedikit untuk acuan
2/3 cawan gula halus
1/2 sudu teh garam halus

Lapisan Karamel:
2 (14-ounce) tin susu pekat manis
2 sudu besar mentega

Topping Coklat:
3/4 pound(340gram) milk chocolate

Cara-cara membuatnya:
Shortbread
Sapu mentega pada 2  acuan bersaiz 8 inci,  4 persegi (acuan swiss roll). Letakan tepung, gula dan garam dalam pemproses makanan dan kacau sehingga campuran berbiji-biji menyerupai kacang pea (Boleh juga gaul dengan tangan dalam mangkuk). Tekan campuran shortbread ke dalam acuan yang disediakan dan bakar sehingga perang di bahagian tepi, kira-kira 20 minit. Keluarkan dari oven dan biarkan sejuk sepenuhnya.


Lapisan Karamel
Dalam periuk berdasar tebal dengan api sederhana rendah, masukkan susu pekat dan 2 sudu mentega. Kacau perlahan-lahan hingga campuran sehingga mendidih, kacau berterusan. Teruskan kacau di atas api sehingga campuran menjadi pekat dan berwarna seperti karamel, kira-kira 15 minit. Tuangkan karamel ke atas shortbread dan ratakan menggunakan spatula. Sejukkan ke suhu bilik

Topping Coklat
Dalam mangkuk kaca yang diletak atas periuk air menggelegak perlahan-lahan, cairkan coklat. Apabila coklat telah cair, tuangkan ke atas lapisan karamel yang telah disejukkan. Sejukkan pada suhu bilik selama kira-kira 10 minit, dan kemudian di dalam peti sejuk untuk menyejukkan sepenuhnya, dan coklat menjadi sedikit keras tetapi tidak terlalu keras. Dipotong menjadi segi empat 2-inci dan menikmati, atau simpan dalam bekas kedap udara, pada suhu bilik, atau simpan dalam peti sejuk supaya menjadi makanan yang manis dan sejuk!


No comments:

Post a Comment