Monday 12 December 2011

Jalan berlubang (Potholes)

Keselamatan jalan raya mungkin tergugat dengan adanya jalan berlubang. Walaupun kereta berada dalam keadaan baik tapi jika termasuk ke dalam lubang yang cukup besar mungkin menyebabkan kemalangan atau kerosakan kenderaan. Lebih-lebih lagi jika kenderaan tersebut sedang bergerak laju.

Jalan berlubang ialah bukaan berbentuk seakan-akan mangkuk di jalan raya yang boleh menjadi sehingga 10 inci dalam dan boleh menggugat keselamatan. Ia disebabkan oleh jalan yang haus dan lusuh, luluhawa jalan raya dan kekerapan penggunaan jalan oleh kenderaan berat.

Mereka berlaku apabila lapisan atas jalan raya atau tar (asphalt), telah haus atau rosak dan mendedahkan asas konkrit.
Sebaik sahaja lubang terbentuk di jalan, ia boleh berkembang menjadi beberapa kaki , dengan air hujan mempercepatkan lagi proses dan menjadikan kurang keselamatan kenderaan tergugat, menjadi salah satu punca utama kemalangan kereta.

Jalan berlubang memberikan tekanan yang besar ke atas sistem suspension and penyerap hentakan/shock absorbent (yang menyerap kebanyakan kesan bonggol jalan dan jalan berlubang).

Selain dari faktor keselamatan, ia boleh menyebabkan kerosakan yang mahal untuk kereta anda dan menyebabkan anda berjumpa dengan mekanik kereta yang tidak diduga. Jalan berlubang boleh memberikan impak yang serupa dengan kemalangan kereta dengan kelajuan 35-mph, jika cukup dalam.

Walaupun jalan berbonggol-bonggol boleh memberikan gangguan kecil kepada pemandu, jalan yang penuh dengan lubang di sana-sini boleh menyebabkan kerosakan harta benda yang serius pada kereta anda dan dari aspek keselamat ia mungkin mengakibatkan kemalangan kereta.

No comments:

Post a Comment