Sunday 4 December 2011

Rapid KL Guna 1 Tiket Untuk LRT Star dan LRT Putra

Rapid KL telah memulakan sistem 1 tiket untuk kedua-dua LRT Star dan LRT Putra bermula pada hari Selasa 28 Nov 2011 yang lalu.
Hanya perlu beli 1 tiket jika anda dari LRT Star dan hentian terakhir anda di LRT Putra tak perlu beli tiket sekali lagi untuk ke LRT Putra. Begitulah sebaliknya.
Rapid KL menggelarnya sistem tiket bersepadu.




Kaunter tiket LRT Putra telah ditutup dan gatenya telah dibuka, cuma tinggal tapak yang di tampal dengan masking tape kuning. Tidak perlu beli tiket lagi di sini.





Pagar yang menghalang penumpang dari terus naik melalui tangga tu telah ditanggalkan oleh pihak Rapid KL.





Deretan gate baru dan kaunter tiket yang baru dibuka hari ini 28 Nov 2011.



Gate baru yang tidak menggunakan tiket (kecuali pas bulanan atau touch n go) hanya sentuh token ketika masuk dan masukkan token ketika keluar.


Ada sedikit kekecohan bila pelanggan bank ini tidak dapat masuk kerana bank dan mesin atm berada melepasi gate. Nasib baik ada polis bantuan (dalam gambar) yang membenarkan wanita tu masuk.



Mesin tiket baru Rapid KL  yang mengeluarkan token (bukan tiket).



Mesin tiket dan gate lama di balut plastik. Direhatkan, tak digunakan lagi.






Papan penunjuk arah diletak di pelbagai tempat untuk membantu menunjuk arah kepada penumpang LRT star dan LRT putra yang agak keliru dengan sistem baru ini.


Satu lagi perubahan nyata Rapid KL hari ini ialah setiap bangku tempat duduk mempunyai kipas di atasnya. Wah.... lega, berangin. Sejuk sikit kalau hari panas. Terima kasih atas keprihatinan Rapid KL.

No comments:

Post a Comment