Saturday 18 June 2011

Protein Shake untuk Membina Otot

Kesihatan dan kecergasan fizikal sudah tentu tidak dapat dipisahkan. Jika anda seseorang yang melakukan latihan fizikal secara teratur dan mengambil kesihatan dan kecergasan fizikal secara serius, sudah tentu anda berminat dalam mana-mana teknik yang boleh membantu anda ke tahap yang lebih baik.

Protin adalah salah satu keperluan utama badan untuk pembentukan otot, tulang, kulit dan tisu lain. Untuk keperluan ini ramai ahli sukan menggunakan protein shake tidak kira samada anda seorang atlit atau hanya bersenam untuk kesihatan.

Ia datang dalam berbagai kombinasi yang terdiri dari protin, karbohidrat dan lemak. Ianya boleh terdiri daripada 100% protin, kebanyakannya karbohidrat dengan protein atau ditambah lemak.

Protein shake terdapat dalam pelbagai perisa dalam bentuk serbuk atau pek sedia untuk diminum seperti tin atau peket. Protein shake yang terbaik ialah yang mengandungi protin tinggi dan diperbuat dari whey atau kacang soya atau campuran kedua-duanya.

Protein shake juga boleh dibuat sendiri, contohnya menggunakan 1 scoop tepung whey, 1 cawan susu rendah lemak, (jika suka boleh ditambah buah-buahan seperti pisang, strawberi, oren dan sebagainya mengikut pilihan sendiri). Kacau atau blend semua bahan dan boleh terus diminum panas atau dengan ais.

Sebelum tidur makan protin dan sedikit lemak (secara sederhana sudah tentu) sebenarnya membantu badan menghasilkan lebih GH, sejenis hormon yang kuat membakar lemak, dan menghentikan katabolisme (Catabolism ) - keadaan di mana badan kita membakar/menguraikan otot kita untuk menghasilkan tenaga. Protin yang di ambil sebelum tidur dapat menghalang keadaan ini.

Sumber protin yang sesuai diambil sebelum tidor ialah protin yang mengandungi sedikit lemak dan dihadham perlahan, mengambil masa 6 - 8 jam, whey tidak sesuai kerana ia cepat dihadhamkan.

Contoh protin yang sesuai ialah protein shake (tapi yang tidak mengandungi whey & mengandungi sedikit lemak), peanut butter, susu, yoghurt, quark cheese (dalam bentuk solid tapi lembut atau lembut macam sour cream tapi rendah lemak), cottage cheese & casein (protin yang dihadham perlahan dan boleh didapati dalam bentuk tepung).

Selepas melakukan latihan fizikal minum protein shake (paling baik yang mengandungi whey) kerana protin dalam bentuk cecair lebih cepat sampai ke otot iaitu kira-kira 30 minit selepas protin dihadham berbanding protin pepejal.

Ini adalah untuk menyembuhkan otot dengan cepat supaya tidak menyebabkan overtraining yang boleh membawa kepada kecederaan. Ia juga dapat membina otot menjadikan ia lebih kuat , fit dan sihat.

FACEBOOK
Become a Fan

2 comments:

  1. hai..jom exchange link..i dah folo u..
    feel free to visit mine..:-)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih rafaliah. Boleh jer. Orait ;)

    ReplyDelete