Sunday 26 June 2011

Marjerin Lebih Baik Berbanding Mentega?

Makanan yang selalu kita gunakan setiap hari ialah majerin dan mentega. Terutamanya ketika sarapan pagi untuk disapu pada roti & sebagai salah satu dari bahan untuk membuat roti, kek, pastri dan sebagainya.

Pernahkah anda terfikir mana satu yang lebih baik untuk kesihatan, majerin atau mentega? Ada mitos yang mengatakan majerin lebih baik dari mentega. Betul ke?

Mentega adalah makanan semulajadi yang penting untuk kesihatan anda terutama apabila anda makan mentega organik. Kalau boleh dapatkan mentega organik kerana ia berkualiti tinggi.

Majerin sebenarnya adalah makanan yang berproses dan molekulnya hampir sama dengan plastik. Anda suka makan plastik? Sudah tentu tidak kan. Ia diproses secara kimia dengan menggunakan minyak bertapis politaktepu. Proses penukaran dari bentuk minyak ke bentuk pepejal yang lembut ini dinamakan penghidrogenan.

Majerin dan lain-lain minyak politaktepu yang dihidrogenasi atau diproses lebih memudaratkan kesihatan anda daripada lemak yang tepu. Jadi setiap kali pilihlah mentega berbanding dengan majerin sebagai makanan.

2 comments:

  1. Salam Shasha, saya suka postings di blog awak, macam2 tips kesihatan awak kongsikan, best!saya juga ada terbaca dalam buku, mentega atau lepa susu memang baik untuk kesihatan tubuh badan

    ReplyDelete
  2. Salam ixora, terima kasih.
    Ya, betul tu, ramai sangat orang elakkan mentega, saya harap mereka dapat ubah pemikiran yang kurang baik tu ;)

    ReplyDelete