Monday 16 May 2011

5 Kebaikan Apel Untuk Kesihatan.

Kesihatan boleh diperolehi hanya dengan makan apel? Ada yang menyatakan makan sebiji apel setiap hari dapat menjauhkan doktor. Tentu anda pernah mendengar unkapan sebegini kan? Pada mulanya saya kurang percaya kerana apa ada pada apel? Vitamin C sangat rendah, harapkan serat saja, tapi nyata ianya kurang benar.

> Menghalang Kanser

Kajian menunjukan apel dapat mengelakkan barah payu dara. Juga dapat menghalang kanser paru-paru, prostate, pankreas dan pelbagai barah pada sistem penghadhaman.

Quercitin pada apel dapat menghalang terjadinya barah paru-paru.

> Jus Apel Menghalang Penyakit Alzheimer

Alzheimer sejenis penyakit yang mengganggu kesihatan ingatan seseorang, dapat dihalang dengan selalu minum jus apel. Kajian ke atas tikus menunjukkan peningkatan ingatan bila jus apel dicampur ke dalam air minuman mereka.

2 hingga 3 gelas jus apel sudah mencukupi dan adalah bagus jika di ambil dengan pemakanan yang seimbang.

> Kesihatan Jantung

Pektin dalam apel dapat menurunkan kandungan kolesterol tak baik. Untuk kesihatan jantung yang baik kita memerlukan serat larut dan tak larut. Isi buah apel mengandungi serat larut dan kulit apel mengandungi serat tak larut ini.

Antioksidan dalam apel dapat menghalang atherosclerosis (pemendakan lemak pada salur darah yang boleh menyebabkannya tersumbat) dan juga dapat menghalang sindrom metabolisma yang menjurus kepada penyakit jantung dan diabetes, repot dari US Apple Association.

> Apel boleh mengelakan Jangkitan

Serat larut dalam buah-buahan termasuk apel dapat meningkatkan pengeluaran protein anti radang yang dipanggil interleukin-4. Ini dapat dilakukan dengan hanya memakan apel.

> Apel Bukan Segalanya

Berbagai-bagai kebaikan apel termasuklah mengurangkan kesan negatif dari pengambilan lemak yang tinggi, malah dapat melengahkan risiko diabetes. Dengan adanya serat larut dan tak larut pada apel menjadikan ianya sejenis makanan yang sangat menarik dalam diet kita.

Akan tetapi apel bukanlah segalanya. Untuk kesihatan yang baik hendaklah diingat adalah penting untuk makan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran sepanjang hari. Amalan pemakanan seimbang dengan penambahan apel ke dalam diet tersebut adalah sesuatu yang bijak untuk kesihatan.

FACEBOOK
Become a Fan

3 comments:

  1. salam ziarah shasha..
    Re:Kenwood kMix tu akak beli selepas tawar menawar rm2600..
    mmg byk khasiat epal ni kan..

    ReplyDelete
  2. Muhammad iqbal: Ya, betul tu. Lepas ni ada 1 resipi jus istimewa yang guna apel. Thanks for coming ;)

    kzai: Thanks for coming.
    Wah boleh tahan gak harga kMix tu ya. Saya pun minat gak ni ;)

    ReplyDelete