Wednesday 27 February 2013

10 Jenis Makanan Untuk Mengurangkan Lemak di Perut

Makanan yang anda makan seharian boleh menyumbang kepada penambahan dan pengurangan lemak di perut anda. Kesesuaian perlu dalam pemilihan makanan.

10 Jenis Makanan yang menyumbang dalam mengurangkan lemak di perut ialah:

1. Minyak

Minyak yang tertentu sangat bermanafaat kepada kesihatan. Minyak flaxseed dan walnut kaya dengan asid alfa-linolenik, yang akan ditukarkan oleh badan anda kepada asid lemak Omega-3. Minyak zaitun extra-virgin mempunyai ciri antibakteria yang kuat.

Minyak zaitun juga mengandungi fitokimia yang dipanggil polifenol, yang boleh membantu mencegah penyakit kardiovaskular dan kanser dan mengurangkan keradangan dalam badan.
Minyak canola, bijan, bunga matahari, safflower dan kacang soya kaya dengan vitamin E.

2. Avokado

Avokado kaya dengan serat, vitamin K, kalium dan folat yang juga memberi perlindungan kepada jantung, Avokado mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia juga boleh membantu menurunkan tahap kolesterol yang rendah, mengurangkan risiko penyakit jantung, dan degenerasi makula, punca utama masalah buta.

3. Buah Zaitun


Buah zaitun selain mengurang lemak di perut, ia adalah sumber yang kaya dengan besi, vitamin E, copper dan serat.


4. Kacang dan biji-bijian

Kacang dan biji-bijian juga adalah sumber yang baik dan kaya dengan nutrien penting, termasuk protein, serat, besi, zink, magnesium, copper, vitamin B dan vitamin E.

5. Coklat Gelap (Dark Chocalate)

Ia kaya dengan flavanols dan Proanthocyanins, coklat gelap meningkatkan tahap kolesterol baik, HDL. Ia juga mengandungi bahan-bahan semulajadi yang membantu mengawal paras insulin dan berehat saluran darah, menurunkan tekanan darah, dan menyediakan mineral penting termasuk tembaga, magnesium, kalium, kalsium dan besi.

6. Ikan Salmon

Ikan berlemak seperti salmon juga membekalkan sumber yang kaya dengan asid lemak omega-3.

7. Blueberi

Blueberi sememangnya kaya dengan antioksidan, vitamin C, manganese dan serat.

8. Epal

Hasil penyelidikan ke atas epal memberikan hasil yang amat positif. Penemuan terbaru menunjukan terdapat sebatian fitonutrien yang amat bermanafaat untuk mengelakkan penyakit dan membantu badan anda berfungsi dengan normal dalam epal, termasuk quercetin, catechin, phlorizin dan antioksida asid chlorogenic.

9. Brokoli 

Ia tinggi kandungan serat, yang membantu dalam penghadaman, mencegah sembelit dan mengekalkan gula darah rendah, dan menahan dari makan berlebihan.

10. Ayam 

Ayam adalah sumber protein yang sangat baik. Pilih ayam tanpa kulit dan dada ayam kerana dada ayam adalah yang paling rendah lemak dalam ayam. Cara memasak juga jangan yang menggunakan minyak yang banyak.

Untuk memberikan kesan terbaik jangan lupa bersenam di samping kesesuaian pemilihan makanan.

5 comments:

  1. lemak di perut saya pun banyak sha...nak kurangkan juga

    ReplyDelete
  2. Makan rebus dan bakar
    Yg susah pntg nmpk

    ReplyDelete
  3. yups
    jangan lupa bersenam dan keluarkan peluh juga

    ReplyDelete
  4. Perkongsian menarik ! Salmon memang kegemaran saya. =)

    Rakan AEU batch 2
    http://dapurratu.com.my/blog/

    ReplyDelete