Tuesday 29 November 2011

Masak Lemak Ikan dan Sambal Udang Babas


Masak Lemak Ikan Babas

Sos Masak Lemak Babas

4 biji bwg merah
4 biji padi
2 cm halia
3 cm lengkuas

Potong bahan-bahan di atas. Masuk sikit air dan blend. Dalam kuali masukkan 2 sudu minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau dan agak garing. Masukkan sos ikan bilis kira-kira 1 caw
an. Biar mendidih sambil kacau.

Masukkan 1 cawan santan, garam secukup rasa. Stok ikan bilis dah masin, jadi jangan bubuh banyak garam. Daun kunyit 1 helai, potong halus-halus. Serai potong 4 memanjang jangan putus, masukkan ke dalam sos. Masukkan sedikit serbuk kunyit babas supaya warna dia lebih cantik. Sos dah siap.

Isi ikan siakap perap dgn jus limau, garam, lada putih. Gulung, cucuk sebatang serai di atas gulungan dan bakar dalam oven. Ambik ikan siakap yang dah masak, letak atas pinggan. Tuang sos. Potong cili merah dan hijau macam bentuk bunga dan hias masakan kita.

Sambal Terung Berudang Babas

Goreng bawang merah dan putih, masukkan biji sawi dan serai yang dah diketuk. Kacau-kacau. Belah-belah terung bulat, supaya tak hitam rendam dalam air.
Masukkan dadih dan sedikit air. Masukkan cili kering yang dah digunting pendek-pendek.
Goreng terung bulat yang dah dipotong tadi dengan sedikit minyak. Masukkan cili padi, serbuk kacang kuda babas. Angkat terung.
Kacau kuah. Kalau pekat taruk air. Hiris daun kunyit halus-halus, masukkan daun kunyit, garam, gula.
Kopek udang dan tinggalkan kulit kepalanya. Buang hujung ekor yang tajam.
Masukkan terung.
Pukul sebiji telur dalam 1 mangkuk. Tepung kacang kuda, serbuk roti dalam mangkuk lain-lain. Masukkan sedikit garam dalam tepung gandum untuk perasa.
Mula-mula celup udang dalam telur, salut dengan serbuk kacang kuda dan kemudian serbuk roti.
Goreng. Bila masak angkat dan letak atas kertas lapik minyak. Masukkan masak lemak terung dalam pinggan, letak udang atasnya.
Hiaskan dengan hirisan serai yang dipotong panjang-panjang. Potomg dadu halus-halus cili, hias masakan udang dan terung dalam mangkuk tadi. Hidang.

1 comment: