Saturday 26 November 2011

5 rencah 5 rasa tv3, 5.30pm monday 10/10/11

Bahan utama: Buah kundur, betik muda, buah markisa, cili padi, kacang botol

Sambal kacang botol & betik muda
Cuci dan potong serong kacang botol supaya biji-bijinya tak keluar.
Potong halus daun limau purut. Cuci semua bahan, bawang merah, belacan, cili merah, cili padi blend halus. Panaskan minyak. Potong halus udang kering
Cuci sebelum potong. Potong betik muda, potong serong kecil2 kira-kira sama saiz dengan kacang botol.
Bila minyak panas, masukkan udang kering, bila aroma keluar dan garing sikit, masukkan bahan-bahan yang dah di blend. Masukkan 1 sudu kecil asam jawa campur sedikit air, tuang air asam jawa ke dalam tumisan, 1 sudu kecil gula juga. Masukkan kacang botol dan betik muda. Ketuk cili padi dan masukkan ke dalam bahan goreng. Angkat dan hidang.

Ikan panggang thai cili padi dan kundur
Ikan merah siap disiang, perap guna halia dan serai yang diketuk. Masukkan sos ikan dulu, kemudian halia dan serai.
Balut ikan dengan palstik wrap supaya kuman dan bau tak merebak. Simpan dalam fridge.
Potong kundur, cara pilih kundur, tengok isi padat dan putih. Potong dadu. Cili padi 2 batang potong halus. Serai & halia diketuk, bawang merah dipotong halus, bawang putih diketuk.
Letak minyak atas dulang, letak ikan diatasnya dan panggang ikan, boleh gula microwave arvas senaza panasonic. Guna grill double supaya dia panas atas dan bawah. Panggang kira-kira 25 minit.
Sementara ikan dipanggang, buat sos. Tuang minyak dan masukkan bawang-bawang, kemudian masukkan halia dan serai yang diketuk. Masukkan kundur dan cili padi. Masukkan sos ikan, limau kasturi, daun basil. Angkat ikan dan letak atas pinggan, tuang sos, hias dgn daun basil.

Puding markisa
Guna markisa yang hampir masak. Guna mangkuk besar supaya tak melimpah. Potong markisa dan keluarkan isi ke dalam mangkuk. Masukkan ke microwave 750 watt 6.5 min.
Tuang kedalam pot, masukkan gula dan kacau dengan api kecil. Masukkan kedalam mangkuk simpan dalam peti sejuk. Masukkan telur kuning dan 1/3 cawan gula, masukkan biji vanilla kedalam susu dan tuang ke dalam pot. Masukkan telur 1/3 bahagian sambil kacau dan teruskan hingga habis. Masukkan ke dalam mangkuk-mangkuk kecil jangan penuh sangat dan stim selama 30 minit dalam microwave. Boleh hidang dalam 2 cara , panas dan sejuk. Tuang dari acuan dan tuang toping markisa sejuk dari fridge.

Satu lagi lebihan sirap markisa dari peti ais tadi, tuang ke dalam gelas, masukkan ais dan air. masukkan straw. Hidang.

2 comments:

  1. Salam Maal Hijrah Shasha.Markisa tu apa eikkk :D

    ReplyDelete
  2. IXORAROXI: Thanks for the comment ;) Salam Maal Hijrah semoga tahun ini Ixora lebih cemerlang lagi. Markisa tu kalau bahasa Inggeris Passion Fruit.
    Harap kita dapat jumpa lagi ;)

    ReplyDelete