Saturday 24 October 2015

Kenapa Anda Perlu Makanan Fermentasi/Ditapai/Kultur

Makanan yang ditapai atau fermentasi membantu menambahkan bakteria baik dalam perut anda. Kini terlalu banyak bakteria yang tak baik dialam perut mengakitbatkan anda mengalami masalah kulit, ADHD, perubahan emosi dan kebimbangan, masalah berat badan, alahan makanan, gangguan autoimun dan gangguan penghadaman makanan.


Pemakanan yang tidak sihat, antibiotik (antibiotik oleh doktor dan dalam daging dan makanan tenusu), pembersih anti-bakteria dan pil perancang keluarga semuanya menyebabkan berkurangnya bakteria baik (berfaedah).

Makanan yang boleh diambil untuk meningkatkan kandungan bakteria baik ialah:

1) Sauerkraut
Adalah kobis yang diperam. Sauerkraut mengandungi vitamin, mineral, bakteria baik dan enzim yang sangat berkuasa.

2) Kefir
Penapaian terdiri dari bijirin yang dicampur susu atau air.

3) Kombucha
Dibuat dari teh dan yis.

4) Kimchi
Ini makanan Korea, diperbuat daripada kobis dan sedikit rempah.

5) Roti Sourdough Starter
Sourdough Bread Starter digunakan untuk menggantikan yis sangat tinggi kandungan bakteria baik. Roti pun sedap.

Sedikit nota berkenaan makanan fermentasi/penapaian/diperam

  • Perkenalkan makanan ditapai perlahan-lahan - memberi masa badan anda untuk menyesuaikan diri dengan dan kesan bakteria yang tidak baik hilang..
  • Jika makanan penapaian anda berkulat, bau busuk atau berlendir, yang terbaik dilakukan adalah membuangnya dan buat yang barui (USDA menyatakan tidak pernah terjadi kes yang keracunan makanan dari makanan diperam).
  • Penapaian anda adalah sebaik bahan-bahan yang anda gunakan, jadi selalu pilih makanan organik dan produk tempatan.
  • Jangan ragu untuk mencuba dengan penapaian buah-buahan dan sayur-sayuran dan rempah yang berbeza dengan pelbagai herba dan rempah, sehingga anda menjumpai ramuan kegemaran anda.
  • Jika anda tertekan dengan masa, atau tidak mempercayai kebolehan pengkulturan anda, anda boleh mengambil beberapa produk yang diperam dari bahagian dalam peti sejuk kedai-kedai makanan semula jadi - pastikan produk itu unpasteurized. Makanan jeruk tidak sama seperti yang ditapai.
  • Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai penapaian makanan? Dapatkan salinan Penapaian Untuk yang baru bermula: Panduan Langkah Demi Langkah Untuk Penapaian & Probiotik Makanan.
Akhir sekali, jika anda ingin tahu lebih banyak cara untuk meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan, Lihat senarai ini 12 Probiotik Makanan Terbaik untuk kesihatan Perut yang lebih baik.


No comments:

Post a Comment