Thursday 15 October 2015

Perbezaan Kulit Kayu Manis Cinnamon dan Cassia

Kulit Kayu manis yg dijual ada 2 jenis iaitu Cinnamon dan cassia. Lebih kurang serupa tetapi berbeza dari sudut ketebalan dan gulungan. Kulit kayu manis yang bergulung elok macam kita gulung kuih ketayap atau surat khabar tu cinnamon tetapi kalau tebal dan bergulung dair dua-dua sudut tu cassia.. Cassia tidak elok untuk kesihatan sebab ada kandungan toksid yang biasa dibuat racun tikus.

Perbezaan Kulit Kayu Manis Cinnamon dan Cassia


Kulit kayu manis cassia dan cinnamonm, rupa lebih kurang rasa sama cuma cinnamon lebih lembut dan agak berbulu dan cassia keras seperti kayu, bau pun sama..tapi ada satu perbezaan iaitu jumlah COUMARIN (bahan kimia semulajadi) dalam kedua-dua kulit kayu manis ini..
Coumarin pada cinnamon atau kulit kayu manis sri lanka lebih rendah dan selamat dimakan oleh manusia manakala coumarin dalam cassia atau kulit kayu manis Indonesia atau Borneo sangat tinggi dan beracun. kesan jangka panjang boleh merosakkan hati dan buah pinggang.

Berita tak baiknya..ynag banyak djual d kedai-kedai kita adalah cassia..ynag kita sangka selama ini adalah cinnamon. Huhu..

Cinnamon asli adalah rempah import yang boleh ddapati d kedai-kedai tertentu sahaja..
Jadi berhati-hati, jom bertukar pada cinnamon dan bukan cassia.

P/s...patutpun selama ni org berubat dengan kayu manis tak cepat baik..mcm ubat kencing manis dan lain2..malah lbih teruk..rupanya salah kayu manis kita ni
Lepas tu.. ramai orang kita sekarang menghidap penyakit hati (hepatitis) dan buah pinggang.
#infokda
#cnp

No comments:

Post a Comment