Monday 11 August 2014

Kebaikan Terapi Air

Terapi air amat ringkas dan tidak memerlukan belanja yang tinggi. Lakukan sewaktu bangun pagi sebelum menggosok gigi atau mencuci muka atau jika tidak pun hendaklah jangan makan atau minum apa-apa 2 jam sebelum dan selepas melakukan terapi air ini.


Terapi air mempunyai berbagai manfaat termasuklah melegakan tekanan perasaan, mengurangkan berat badan, kulit cantik (glowing), rasa segar dan bertenaga sepanjang hari dan penghadaman yang baik.

Ada beberapa cara untuk melakukan terapi air. Antaranya ialah:

Cara 1
Minum 1.5 liter (kira-kira 5 - 6 gelas) air sekaligus selepas bangun tidur tanpa menggosok gigi atau membasuh muka terlebih dahulu.

Cara 2
1. Semasa bangun tidur di waktu pagi, sebelum memberus gigi, minum 4-6 gelas air setiap gelas 160 ml (kira-kira 640 - 960 ml).
2. Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa selama 45 minit.
3. Selepas 45 minit bolehlah anda makan dan minum seperti biasa.
4. Selepas sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum apa-apa selama 15 minit.
5. Untuk yang tua atau sakit dan tidak mampu minum 4 gelas air sekaligus pada awalnya bolehlah bermula dengan mengambil air yang sedikit dan ditambah secara beransur-ansur menjadikan 4 gelas sehari.
6. Kaedah rawatan ini boleh menyembuhkan penyakit kepada yang sedang sakit dan yang lain juga boleh menikmati kehidupan yang sihat.
*Minum air yang disimpan dalam bekas tembaga dapat menyihatkan jantung. Tembaga larut ke dalam air dan menyebabkan air berion dan membunuh bakteria dan virus yang tidak dikehendaki. Ini dapat mengelakkan penyakit bawaan air.

Cara 3
Petua ini datangnya dari seorang lelaki yang berusia 88 tahun yang kelihatan begitu sihat. Bila ditanya apakah rahsia beliau, beliau memberikan amalan berikut yang diamalkannya untuk kekal sihat.

1. Sebelum tidur malam, gosok gigi terlebih dahulu.
2. Jangan makan apa-apa 2 jam sebelum tidur.
3. Ketika bangun tidur pada setiap pagi, sebelum basuh muka, gosok gigi atau berkumur-kumur, minum 7 hap air  sekaligus. (1 hap = 0.18 liter).
4. Selepas itu boleh makan sarapan pagi. Pastikan sarapan yang diambil tinggi khasiatnya dan mempunyai kandungan vitamin yang tinggi.
5. Selepas makan sarapan pagi, boleh minum seperti biasa. Selepas selesai bersarapan pagi jangan minum apa-apa selama 2 jam.
6. Begitulah juga selepas makan tengahari dan makan malam, 2 jam berikutnya perlu berpuasa.
*Air yang digunakan sebaik-baiknya disimpan semalaman dan diminum bahagian atasnya sahaja.

Menurut data yang dikumpul oleh Hospital Khuen Ming, sehingga akhir tahun 1970 terapi minum air putih ini dapat menyembuhkan penyakit antara lain ialah:
  1. Sakit kepala, gangguan otak, tekanan darah tinggi, gangguan saraf, lumpuh, encok / rasa sakit otot atau tulang, telinga berbunyi, dada berdebar, kaki tangan lemas. 
  2. Batuk, batuk kering, asma, jangkitan pernafasan 
  3. Cerebritis, gangguan hati, penyakit buah pinggang, urulithiasis 
  4. Terlampau banyak gastric acid, sakit perut, gastroptosis, peptic ulcer, desentri prolapseani, susah buang air, hemorheid (buasir), kencing manis. 
  5. Mata sakit, mata merah, pendarahan mata, kemerosotan daya penglihatan 
  6. Datang bulan tidak teratur, pek-tai, kanser payudara, kanser rahim 
  7. Penyakit hidung, telinga dan tekak. 


Bergantung parah atau tidaknya penyakit serta keadaan tubuh pesakit, penyembuhan dengan terapi minum air adalah antara 1-15 minggu. Yang memerlukan penyembuhan lebih daripada 15 minggu hanyalah penyakit orang tua "pinsul" yang disebabkan gangguan otak. Tiap hari mesti minum 3 x sehari @ 7 hap (pagi, siang dan malam) selama minggu pertama atau sehingga selera makannya normal, kemudian diteruskan terapi air, minum 1 x sehari @ 7 hap seperti biasa dan dijangka sembuh selepas 18 minggu. (Soenarko, 1979).



No comments:

Post a Comment