Sunday 10 June 2012

Jaga Pemakanan Anda Untuk Awet Muda dan Kesihatan

Pilih makanan yang berkalori dan bergula rendah untuk kesihatan dan awet muda
Makanan dan minuman yang tinggi kalori boleh mempercepatkan penuaan dan menurunkan tahap kesihatan anda. Penuaan sangat bergantung kepada diet dan gaya hidup anda. Mereka yang mengurangkan makanan berkalori tinggi hidup lebih lama dan bebas dari diabetes, kanser dan atherosclerosis (pengerasan arteri yang disebabkan oleh penimbunan lemak, kolestrol dan lain pada dindingnya).

Diet CR
Diet ini bukanlah diet yang mengurangkan jumlah makanan yang dimakan tetapi hanya mengurangkan makanan dan minuman yang berkalori tinggi seperti makanan bergoreng dan berminyak, tepung berproses (refined starches), minuman ringan, buah-buahan manis dan protin susu.

Banyakkan pengambilan karbohidat kompleks seperti rebung, ubi keladi, asparagus, lentil (dal), taugeh, brokoli, bunga kobis, buah-buah beri, buah-buah sitrik dan kebanyakan kekacang.

Diet ini bukan untuk menguruskan badan akan tetapi akan menyihatkan anda dan memanjangkan usia anda.

Kebaikan Diet CR

Diet CR akan mengaktifkan gen SIR2 yang boleh memanjangkan usia.
Makanan berkalori tinggi memberikan tekanan pada saluran penghadaman dan mewujudkan banyak radikal bebas yang akan mempercepatkan penuaan.

Diet CR mengurangkan gula dalam darah dan ini merendahkan risiko diabetes, tekanan darah tinggi, candidiasis ( jangkitan kulat), tumor dan kanser.

Hampir kesemua penyakit kronik dan masalah kesihatan disebabkan oleh pengambilan gula yang berlebihan dan makanan berkalori tinggi dalam jangkamasa yang panjang.

Pengambilan buah-buahan manis (tinggi kandungan fruktos) boleh menyebabkan rintangan insulin (pra-diabetes), hipertensi (tekanan darah tinggi), asid urik yang tinggi, gout, kerosakan buah pinggang, kandidiasis, imuniti yang rendah dan penyakit jantung.

Buah-buahan yang sihat haruslah organik, kaya dengan enzim dan vitamin, dan sangat rendah dalam fruktosa.

Buah-buahan dan lain-lain bahan yang digunakan untuk makanan tempatan iaitu rojak masih boleh diterima. Elakkan jua buah-buahan dalam tin kerana ia mengandungi 'toksin' dalam bentuk gula, pewarna, perisa, pengawet tiruan.


Jus buah-buahan yang dihidang di restoran biasanya mengandungi gula tambahan (sukrosa), sedikit kurang berbahaya berbanding fruktosa tulen.

Memakan makanan dan minuman yang tinggi kalori pada masa perut kosong, seperti semasa sarapan, boleh membawa kepada sangat lapar, serta gangguan gula dalam darah dan ketidakseimbangan hormon, dalam jam-jam yang berikutnya. Isu-isu kesihatan yang berlaku mempunyai kesan yang besar terhadap kesejahteraan mental dan emosi seseorang.

Sebaliknya, sarapan yang rendah kalori dengan pengambilan protin tumbuhan yang mencukupi boleh mewujudkan kesan yang bertentangan, yang lebih positif, memberi kesan yang amat baik kepada mereka yang mengidap tekanan darah tinggi, kencing manis, dyslipidemia (gangguan lemak dalam darah lemak) dan penyakit jantung.

Kanji berproses (refined starch) seperti mi, biskut, roti, roti dan sebahagian besar bijirin sarapan merendahkan sistem imun, memekatkan darah, menyebabkan lemak darah yang tidak normal, gangguan insulin, hati berlemak, aliran hempedu perlahan, batu karang, kencing manis dan osteoporosis, dan menggalakkan pertumbuhan tumor.

Kesihatan Mental
Walaupun hanya pengurangan sebanyak 20% dalam jumlah kalori yang anda makan, ia boleh membantu mengekalkan isipadu otak dan fungsinya untuk tempoh bertahun-tahun akan datang.

Penuaan biasanya disertai oleh pengecutan otak kerana neuron hilang secara beransur-ansur. Kanji berproses (refined starch) dan gula bertapis menggalakkan penyakit Alzheimer, dementia dan kenyanyukan walaupun otak kita menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga utama.

Pemilihan Makanan

Protin juga harus dipilih. Lebih mudah protin dihadham maka lebih mudahlah ia diserap oleh badan kita.

Protein mempunyai kalori yang lebih tinggi berbanding kanji / gula, tetapi ia mengurangkan selera makan dengan merangsang hormon leptin. Apa yang membuat kanji berproses atau gula berlebihan menggemukkan adalah kesannya terhadap hormon seperti paras insulin dan leptin, lemak darah dan trigliserida.

Produk tenusu sangat mudah diserap oleh badan oleh itu, memberikan impak kalori yang lebih tinggi ke atas badan berbanding kacang dan lentil.

Ini dapat menjelaskan mengapa produk susu telah dikaitkan dengan penyakit jantung. Mereka yang mengambil diet vegetarian yang terdiri daripada kacang dan kacang dal mempunyai risiko jauh lebih rendah untuk pengumpulan plak dalam arteri jantung mereka.

Lemak dicerna oleh enzim lipase. Penyerapan lemak boleh dikurangkan dengan teh hijau, kuning, Oolong, atau teh hitam yang kaya dengan polifenol (catechin) yang menghalang rembesan enzim lipase membawa kepada pengurangan lemak (kalori) dari diserap oleh usus.

Teh herba dari Hujang yang kaya dengan resveratrol meniru kesan diet CR, manakala teh dari ekstrak buah Guarana atau Garcinia Cambogia boleh mengurangkan selera makan kira-kira 20%.

Kacang yang digoreng dengan minyak mengandungi lemak trans yang berbahaya dan berkalori tinggi. Tetapi kacang pain (pine nut) mengandungi asid pinolenic (asid lemak yang boleh dimakan) yang merangsang rembesan hormon kelaparan yang mengakibatkan penurunan keinginan untuk makan secara berlebihan dan rasa kenyang awal.

Jadi kurangkan makanan dan minuman berkalori dan bergula tinggi untuk kesihatan, awet muda dan umur panjang.


7 comments:

  1. selalu org kata diet..tp tidak menjalankan diet yg sihat dan tepat. Thanks sya sbb bg penerangan yg ringkas dan mudah difahami ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama mak lagenda.
      Sekadar berkongsi info, semoga semua mendapat manafaat darinya ;)

      Delete
  2. Assalam..
    Terima kasih atas info tersebut.
    Payah nak berdiet ni, biasanya makan je apa yang ada..
    kosongkan peti ais dan elakkan diri dari mengunyah sesuatu selepas makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,
      Boleh juga, tapi kalau boleh jangan makan je apa yang ada kan. Pilih makanan yang menyihatkan pada kebanyakan masa. Betul ke?

      Delete
  3. Makan yang sedap selalunya bahaya
    Jadi elakkan memakan makanan sedap setiap hari
    Hehe

    ReplyDelete
  4. Makanan yang kita makan terdedah dengan pengunaan baja kimia dan racun serangga. Sumber makan terbaik adalah yang organik tetapi harganya pula mahal.

    ReplyDelete
  5. pemakanan amat penting untuk awet muda kita. banyakkan makan sayuran dan buahan. rajinkan bersenam serta sentiasa berfikiran positif

    ReplyDelete