Thursday 27 October 2011

Penunggang Unta dan Unta di Australia

Gaya hidup di kawasan gurun mungkin tidak maju seperti sekarang jika tidak kerana adanya unta di situ. Tentu anda tahu memang ada unta di Ausralia kan?

Tapi tahukah anda unta-unta tersebut bukan berasal dari Australia sendiri, malah ia dibawa masuk pada tahun 1860an dari Afghanistan, Pakistan & India. Kira-kira 2,000 - 3,000 orang penunggang unta dibawa masuk ke Australia untuk mengendalikan unta-unta ini.

Gaya hidup di gurun yang ekstrim, tandus dan kurang air memaksa pelombong British pada masa tersebut membawa masuk unta dan penunggang-penunggang unta berugama Islam yang mahir dan tahu selok-belok gurun dari negara-negara tersebut untuk urusan melombong emas dan batu-batu permata yang berharga dari gurun Australia.

Unta-unta yang dibawa masuk ini tidak berguna jika tiada penunggang yang mahir dan berkebolehan untuk mengendalikannya. Bandar-bandar seperti Kalgoolie dan Broken Hill adalah bandar perlombongan yang maju. Kegigihan dan keupayaaan penunggang-penunggang unta ini juga menyebabkan Ayers Rock ditemui dan wujud hingga sekarang.

Isteri penunggang-penunggang unta Islam ini tidak datang bersama (hanya beberapa orang perempuan saja yang ikut) kerana tindakan ini tidak boleh diterima oleh kebudayaan dan gaya hidup mereka pada masa tersebut.

Menjelang tahun 1920an gaya hidup telah berubah, unta tidak diperlukan lagi kerana telah diganti oleh motosikal, kereta dan trak. Unta dilepaskan di gurun Australia dan keturunan unta inilah yang menjadi kira-kira lebih sejuta unta liar dan mendiami gurun Australia sekarang.

Manakala bekas penunggang-penunggang unta yang tidak lagi bekerja sebagai penunggang unta pulang ke negara masing-masing.

Sebahagian lagi terus menetap di Australia dan membuka perniagaan trading, perniagaan pengangkutan unta, perniagaan ubat-ubatan tradisional dan sebagainya. Mereka berkahwin dengan kaum asli Australia dan wanita berkulit putih. Keturunan mereka masih lagi tinggal di Australia hingga sekarang.

Pada tahun 2006 pamiran pertama tentang penunggang unta Islam ini telah diadakan di Australia. Keturunan mereka telah menyumbangkan banyak artifek yang menarik pada pamiran yang berikutnya.

Kita di Malaysia bertuah kerana pamiran penunggang unta ini telah dibawa ke Kuala Lumpur. Kunjungi Muzium Kesenian Islam Malaysia, Jalan Lembah Perdana, Kuala Lumpur dibuka dari 10.00pagi - 6.00petang setiap hari. Untuk keterangan lanjut lawati www.iamm.org.my

Sekarang ini keturunan penunggang-penunggang unta Islam ini masih lagi mengamalkan gaya hidup Islam.

No comments:

Post a Comment