Wednesday 26 October 2011

Kurangkan Penggunaan Plastik & Jangan Buang Merata-rata

Plastik yang kita gunakan boleh tahan selama-lamanya dan ada antara kita hanya menggunakannya sekali sahaja sebelum dibuang. Kita telah mencipta sampah untuk selama-lamanya, jadi tidak menghairankan pencemaran plastik semakin meningkat dengan pesat... dengan akibat yang tidak diingini.

Orang ramai seolah-olah sudah tidak peduli apa yang berlaku kepada bumi dan lautan bila mereka membuang beg plastik ke atas jalan.

Mereka jangka ia akan pergi ke tempat di mana mereka tidak perlu bimbang mengenainya, tetapi mereka salah! Setelah dibuang di jalan, ia merosakkan alam sekitar dan membunuh tumbuh-tumbuhan dan haiwan.

Plastik akan berakhir dalam air. Hidupan dalam air menelan mereka secara tidak sengaja apabila memakan sekumpulan ikan atau udang. Ikan paus tidak boleh melihat dengan baik, dan beg plastik yang terapung akan kelihatan seperti obor-obor. Plastik juga boleh terkumpul di suatu bahagian laut akibat arus lautan (gyres) mengumpulkan sampah plastik itu.

Jika terpaksa juga, gunakanlah beg plastik terbiodegradasi (biodegradable) dan gunakan semula sebelum dikitar semula (recycle). Elakkan dari menggunakan plastik.

No comments:

Post a Comment