Tuesday 11 January 2011

Teh Hijau Boleh Melawan Demensia dan Menghalang Kanser


Teh hijau dapat melindungi otak terhadap Alzheimer dan lain-lain bentuk demensia, kata para saintis.

Para saintis dari Universiti Newcastle mencari apakah sifat protektif teh - yang didapati pada teh yang baru dibancuh masih aktif setelah dihadam.

Dr Ed Okello, dari universiti tersebut berkata: "Apa yang sangat menarik adalah bahawa kami mendapati bila teh hijau dihadam, zat yang dihasilkan sebenarnya lebih berkesan untuk melawan Alzheimer.

Sebatian yang dihadam juga mempunyai sifat anti-kanser, melambatkan pertumbuhan sel tumor yang kami gunakan dalam percubaan kami. "

Dua sebatian yang diketahui memainkan peranan penting dalam pembangunan Alzheimer - peroksida hidrogen dan protein yang dikenali sebagai beta-amiloid.

Penelitian sebelumnya telah menunjukkan bahawa polifenol, hadir dalam teh hitam dan hijau, mengikat dengan sebatian beracun dan melindungi sel-sel otak.

Dr Okello menambah: "Teh hijau telah digunakan dalam perubatan tradisional China selama berabad-abad dan apa yang kita miliki di sini memberikan bukti saintifik mengapa hal itu mungkin berkesan terhadap beberapa penyakit utama yang kita hadapi kini.

"Jelas ada banyak faktor lain yang bersama-sama memiliki pengaruh terhadap penyakit seperti kanser dan demensia - diet yang baik, banyak bersukan dan gaya hidup sihat semuanya penting.

"Tapi saya fikir sesuai untuk mengatakan bahawa sekurang-kurangnya satu cawan teh hijau sehari mungkin baik bagi anda dan saya pasti akan mengesyorkan hal ini."

Rebecca Wood, chief executive amal Alzheimer's Research Trust, berkata: "Diet dan gaya hidup hampir pasti memainkan peranan dalam
risiko Alzheimer setiap orang."

No comments:

Post a Comment