Saturday 29 January 2011

Air minuman

Minum banyak air adalah sangat dikehendaki. 3 quart air sehari diperlukan untuk kesihatan yang baik. Adalah baik jika dapat minum 4 oz gelas air pada setiap jam.

Darah kita mengandungi 97% air dan peredaran darah kepada organ dan tisu dalam badan membekalkan makanan dan berbagai keperluan kepada trilion sel kita.

Dehidrasi menghalang tubuh dari mendapat nutrisi yang diperlukan dan pelinciran yang betul untuk sendi. Kartilej yang menjadi kusyen di antara tulang adalah span dan memerlukan air untuk mengekalkan ketahanannya. Jika ia kering, ia akan menjadi haus, dan menyebabkan tulang bergesel dengan tulang dan menghasilkan penyakit athritis.

Setiap individu mempunyai tanggung-jawab untuk mengawal kesihatan diri masing-masing.

Badan kita menghasilkan air kencing untuk mengeluarkan bahan-bahan berbahaya yang diambil dari darah dengan melakukan proses penapisan yang berlaku di dalam 2 juta nefron (unit penapisan) di dalam buah pinggang.

Pengambilan air yang banyak dapat mengurangkan beban buah pinggang.

Satu lagi sebab untuk minum banyak air ialah ia mengurangkan kemungkinan pembentukan kristal di dalam cecair badan. 1% dari orang mempunyai kecenderungan untuk mendapat penyakit batu karang.

Minuman ringan membekalkan air tetapi ia mengandungi banyak gula dan bahan-bahan lain yang tidak diperlukan.

Air paip mungkin mengandungi unsur-unsur yang merugikan kesihatan seseorang. Di mana yang boleh cuba minum air yang ditapis atau air minuman dalam botol.

No comments:

Post a Comment