Wednesday 19 January 2011

Sup Tomato Berkrim


FACEBOOK
Become a fan


Tomato mengandungi kandungan vitamin C, vitamin A dan serat yang tinggi. Ia selalu digunakan dalam masakan seperti kari, asam pedas, sambal dan ada juga yang dibuat salad atau ulam saja.

Apa kata sekarang kita cuba pula Sup Tomato.

Bahan-bahannya:
6 sudu besar mentega atau majerin
6 sudu besar tepung
3 1/2 cawan susu (fresh milk)
1 tin tomato buah (whole tomato)- tin 28 ounce (oz)
Gula
Lada hitam
Herba kesukaan anda (segar atau kering)
Biji sawi (jika suka)

Cara-cara membuatnya:

Buat sos putih asas menggunakan mentega, tepung dan susu: Cairkan mentega di atas api sederhana; bila mula berbuih, angkat dari api, tambahkan tepung, dan kacau hingga jadi pes yang agak cair.

Tambahkan susu sejuk dan kacau (whisk) hingga rata dan licin. Panaskan semula menggunakan api perlahan, kacau selalu hingga pekat dan tepung masak.

Sebagai altenatif ini boleh dilakukan dalam oven mikrowave. Mula-mula cairkan mentega pada tahap high kira-kira 90 saat. Tambahkan tepung dan susu seperti di atas. Masak pada kuasa 70 peratus, hingga kepekatan yang dikehendaki, kacau (whisk) setiap 3 minit selama 10 - 12 minit.

Sambil menunggu sos masak, pecah-pecahkan buah tomato kepada ketulan yang lebih kecil & panaskannya. Tambah gula, lada hitam yang telah dikisar halus dan herba pilihan anda (basil, thyme, tarragon, dill - semuanya sesuai) & 1 sudu teh biji sawi.

Bila tomato mula panas & sos dah masak, tambahkan sos ke dalam periuk tomato, kacau hingga sebati dan menggelegak.

Angkat dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment