Saturday, 18 February 2017

Semua Menyesal

baru - baru ini ada org bertanya kpd saya yg berbunyi begini :
1) ustaz..sekarang ni sy lihat ramai remaja perempuan yg bersolat telekungnya menampakkan dagu, aurat wanita dalam solat n diluar  solat sama, so adakah telah sempurna auratnya jika telekung yg dipakai nampak dagu?

JAWAPAN SAYA :

Apa yg saudari tanya ini adalah perkara yg telah menjadi khilaf dikalangan Ulama dan sehingga ke hari ini masih belum ada kata muktamad yg khusus di kalangan Ulama… Secara umumnya, dlm hal ini ada 2 jawapan: 
Seperti yg kita semua maklum, Aurat seorang perempuan adalah keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Para ulama bersepakat bahawa, Aurat perempuan ketika berada di luar adalah sama seperti ketika berada di dalam solat. Tapi permasalahannyaadalah dlm soal mendefinisikan maksud muka.. Disini sy mahu bahaskan secara adil, dan tak mahu menyembunyikan.Apakah yg dimaksudkan dgn muka, dibawah sy nyatakan terdapat 2 ijtihad (pendapat)…

(i) Sebahagian ulama berpendapat Dagu termasuk dari bahagian Muka – maka dagu dikatakan bukan aurat
(ii) Sebahagian ulama lagi berpendapat, Dagu termasuk dari bahagian dalam (leher) – maka dagu dikatakan adlh aurat,,

Seperti yg kita semua maklum, Aurat seorang perempuan adalah keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Para ulama bersepakat bahawa, Aurat perempuan ketika berada di luar adalah sama seperti ketika berada di dalam solat.

Bagi saya, , pendapat ulama yg mengatakan dagu bukan aurat lebih rajih, lebih kuat berbanding pendapat yg satu lagi ( dagu adalah aurat).

Jika ditanya kpd saya, saya lebih menyokong pendapat Ulama yg mengatakan dagu adlh bukan aurat… Ini kerana sy telah merujuk kpd pandangan ulama yg pada sy, pendapatnya lebih kuat seperti al imam as syafie , al imam ibnu hajar al as qalani, imam Ar-Ramli, Al Imam As sayuti, imam An- Nawawi dan ramai lagi yg bersependapat dgn mereka.. Namun ada sebahagian kecil ulama yg menyelisihi ulama2 di atas.. kita tak boleh salahkan mana2 ulama, itu pendapat mereka, itu ijtihad mereka, itu bidang ilmu mereka… Tapi adalah tidak salah bg kita memilih pendapat mana yg harus dipakai… seperti yg kata tadi, jika ditanya kpd saya, sy akn memilih pendapat “ dagu bukan aurat”

Muka dari segi bahasa Arab ialah: daripada hujung dahi sehingga kepada dagu. ataupun dengan kata lain: yg dapat dilihat ketika berhadapan antara satu sama lain. maka tidak syak, dagu juga dilihat apabila kita berhadapan antara satu sama lain.

Sahabat nabi yg mashur seperti,Ibn Umar ra juga menyebut: “Bahagian atas daripada dagu, termasuk dalam anggota kepala”. Boleh saudari rujuk dlm kitab Al Muwatta Imam Malik 3/473 dan disokong oleh Al Imam An Nawawi rahimahullah dalam Kitab Majmuk 7/268.

Maknanya apa yg boleh kita fhm kat sini adalah: dagu itu sendiri adalah sebahagian daripada muka. Jadi tak timbullah masalah dagu itu adalah aurat kerana dagu adlh komponen yg melengkapkan sbg maksud “muka”.

Bole jugak rujuk kitab Al Umm : Al Imam As syafie rahimahullah dalam kitab hebatnya iaitu al-Umm. Beliau juga bersependapat dan mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Secara jelasnya, apa yg nak sy katakan disini, adlh bhw Sepakat para ulama mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.

Bole jugak rujuk kitab Al Umm : Al Imam As syafie rahimahullah dalam kitab hebatnya iaitu al-Umm. Beliau juga bersependapat dan mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.
Secara jelasnya, apa yg nak sy katakan disini, adlh bhw Sepakat para ulama mengatakan bahawa dagu adalah sebahagian daripada muka.

Juga sy nak sebutkan disini, turut dinyatakan Dalam kitab syarah sahih bukhari (fathul bari) , telah dijelaskan oleh Al hafiz Al Imam Ibnu Hajar al Asqalani yg dikatakan (dimaksudkan) dengan sempadan kawasan muka adalah sampai kebawah dagu itu. Maka dagu juga dikatakan adalah sebahagian kawasan muka. Oleh itu kain tudung berada di bawah dagu masih dibolehkan. (Fathul Bari: 11/ 312). Dengan ini, memakai tudung di bahagian bawah dagu, sah solatnya kerana pemakaianya masih menepati kaedah dlm menutup aurat.

Suka juga sy petik dari seorang ulama kontemporari (ulama semasa) , Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhaili bhw beliau mendefinisikan daerah muka; panjangnya gigi rambut (anak rambut) biasa hingga ke bahagian akhir dagu. Atau dgn kata lainnya antara permulaan dahi sehingga ke bahagian bawah dagu. Hal dagu pula ialah tempat tumbuhnya rambut yang terletak di atas tulang rahang sebelah bawah. Dua tulang rahang ialah dua tulang yang menjadi tempat tumbuh nya gigi bawah seseorang. Lebarnya di antara 2 anak telinga.

Secara mudah nak faham, saudari tengok pada wajah lelaki, setakat mana janggut lelaki dibhg bawah dagunya , maka disitulah sempadan antara muka dgn leher… sy rasa tak semua bahgaian bawah dagu janggut sampai, dlm ¾ bahagaian bawah dagu shj… maka disitulah yg katakan sempadan muka dgn leher yg dikatakan ulama..

KESIMPULAN YG SY BOLEH BUAT : INI PANDANGAN SAYA.
Sy ingin mengambil jalan tengah, ketika seseorang prmp dlm ibadat solat, pakailah telekung tu sehampir yg boleh menutup dagunya, kerana itu lebih beradab dan lebih menjaga dari tergelincir antara kedua2 hukum/pendapat ulama. Org kata , lebih selamat, lebih warak… akan tetapi jika ternampak bhg bawah dagu pun, masih sah solat…( ini perkara khilafiah) tak usah nak gaduh2… berlapang dada…

Ketika di luar solat, mana2 boleh, ikut kesesuaian saudari… kerana kalau nak diletakkan betul-betul di birai dagu, amatlah sukar dan susah bg wanita yg hendak menjalankan kerja @ aktiviti seharian spt bersukan, @ aktiviti yg lasak sedikit… Nanti asyik terjatuh ke mulut, jadi itu menyusahkan bg wanita… sedangkan dlm islam itu sendiri tidak menyusahkan umatnya selagi mana masih terpayung dgn syariat dan ijmak ulama…

Jika ditanya kpd saudari, maka saudari jawab la “ bhg bawah dagu bukannya aurat, tetapi lebih cantik, lebih wara’, lebih selamat jika boleh menutupi bhg bawah dagu.. Buatlah setakat yg mampu kalau boleh.

Bagi wanita yg solehah, yg mengutamakan wara’ dlm pemakaiannya, sebaiknya memakai tudung menutup dagunya (jika boleh), jika rasa tak selesa, boleh pakai sehingga bawah dagu, kerana itu masih terpayung dgn ijmak ulama.

Jadi tak hairanlah, jika ditanya kpd ustaz A, dia akan kata dagu adalah bukanlah aurat, DAN jika ditanya kpd ustaz B, dia akn kata dagu itu adlh aurat…Dan Jika di tanya kpd saya, sy akan mengatakan dagu itu bukan aurat,dan pada masa yg sama ,sy lebih suka memilih jalan tengah dan jalan wasatiah, yakni kesederhanaan disamping tidak membebankan ahli masyarakat… wallah hu a’lam

No comments:

Post a Comment