Saturday 26 April 2014

Cara Mengekalkan Kebersihan Bilik Air Dengan 5 Minit Sehari

Cara mengekalkan kebersihan bilik air setiap hari tentu agak memenatkan jika dibayangkan. Tetapi sebenarnya ia akan menjadi mudah dalam jangka masa panjang bila anda tahu cara.


Cara mengekalkan kebersihan bilik air tidak memerlukan masa yang panjang, hanya 5 minit sehari. Pada hari-hari yang anda tergesa-gesa dan tidak punya banyak masa, hanya simpan setiap barang yang digunakan seperti berus rambu, pengering rambut, ubat gigi, make-up dan lain-lain, lap sinki dan permukaan. Itu sahaja boleh dilakukan dalam hanya SATU minit dan akan membawa perbezaan BESAR!

Ada 4 langkah untuk cara mengekalkan kebersihan bilik air dalam masa 5 minit sehari.

1) 1 Minit. Kosongkan Permukaan: Alihkan semuanya - pelurus , solekan, semua produk rambut, sikat/berus rambut, pin rambut. Pakaian kotor dan tuala perlu diangkat dari lantai dan dimasukkan ke dalam bakul atau digantung.

2) 2 Minit. Pembersihan permukaan: Sembur pancuran mandi/dinding bilik air dengan pembersih harian (selepas mandi) untuk mengelakkan soap scum (kesan di dinding bilik air hasil dari sabun/foam bath yang anda guna ketika mandi) terbentuk.

Lap kaunter dan sink untuk menghilangkan rambut, bedak dan ubat gigi. Seterusnya lap tangki tandas, handle, tempat duduk, bawah dan penutup mangkuk tandas - mengikut turutan ini. Simpan sebotol pencuci serbaguna untuk tujuan ini, simpan pencuci di bawah sink (atau di tempat simpanan yang sesuai) bersama kain lap jadi semuanya ada di satu tempat dan menyenangkan.

Seterusnya, berus bahagian dalam mangkuk tandas bersama pencuci dengan berus tandas dan flush. Sekali lagi gunakan pencuci serbaguna untuk mengelap lantai di sekitar tandas dan pembersihan cepat pada bila-bila masa.

3) 1 Minit. Bersihkan Mirror: Simpan kain microfiber di bawah sink atau tempat yang anda rasa sesuai untuk mengelap cermin. Ia lebih mudah untuk mendapatkan ubat gigi berhamburan off jika tidak menduduki hari. Hanya lembapkan kain microfiber dan lap cermin dengan pantas.

Jika cermin sudah bersih, gunakan masa ini untuk mengelap sinki dan kelengkapan bilik mandi (seperti kepala paip dan lain-lain) supaya semua bersinar. Gantung kain di belakang pintu di bawah sink untuk penggunaan semula dan cuci ia seminggu sekali.

4) 1Minit. Meluruskan Up. Tutup tirai mandi untuk mengudarakannya. Lipat tuala, pastikan kertas tandas ada dan pastikan semua barang kegunaan di bilik air berada di tempatnya.

Jika anda mempunyai ahli keluarga yang lain, beritahu mereka untuk meletakkan balik barang di tempatnya dan tidak meninggalkan tuala dan pakaian kotor di atas lantai bilik air. Dengan meletakkan barang di tempatnya kanak-kanak yang dah besar boleh tolong mengelap bilik air selepas digunakan.

Sekali seminggu anda boleh menambah beberapa langkah lagi, seperti mengosongkan tong sampah, membersihkan tab / pancuran dan mop lantai.

Lakukannya setiap hari untuk mendapat bilik air yang sentiasa bersih dan kemas. Itu langkah-langkah untuk cara mengekalkan kebersihan bilik air dalam 5 minit.


3 comments:

  1. Salah satu masalah di Malaysia adalah kelembapan yang tinggi. Kalau diluar negara yang mempunyai iklim 4 musim biasanya lantai bilik kering.

    ReplyDelete
  2. Masih jaman penggunaan kertas? Coba deh mulai sekarang mulai membiasakan diri menggunakan Packaging Makanan Kertas untuk makan di resto ataupun tempat makan pinggir jalan. Selain itu jangan buang sampah sembarangan.

    ReplyDelete
  3. Saya mandipun 10 minit...memang x sempatlah bersih hari2 tandas...

    ReplyDelete