Saturday 2 March 2013

4 Jenis Pengganti Susu Mentah (Raw Milk)

Susu mentah (raw milk) memang tak mudah untuk didapati pada kebanyakan tempat. Apakah pilihan anda jika anda jika anda tidak mempunyai akses kepada susu mentah?

Susu mentah jika tak boleh didapati boleh digantikan dengan susu kedua terbaik iaitu:

1. > Yang Agak Baik ialah susu yang bebas hormon, lemak penuh (full cream milk), datang dari ladang tenusu yang kecil (bukannya dari jenama besar), dipasteur pada suhu terendah yang dibenarkan dan bukan UHT.
Elakkan susu UHT ("ultra-pasteur").

Susu UHT telah dipasteur pada suhu yang lebih tinggi, suhu yang merosakkan daripada susu biasa. Susu UHT pada asasnya adalah mati dan tidak mempunyai sebarang nutrien, ia bukanlah satu pilihan yang sihat. Susu UHT tidak perlu disimpan dalam peti sejuk, ini memberi petunjuk kepada bagaimana ia merupakan makanan palsu.

2. > Lebih Baik jika susu anda memenuhi semua kelayakan di atas, dan bukan homogenized, dibela secara organik, dan sebaik-baiknya kepunyaan tempatan. 

Homogenized merosakkan dan denature (menukarkan kualiti asal) susu. Ia  lebih sihat jika terdapat kelompok krim dilapisan atas. Jika agak mustahil untuk ladang tenusu kecil di kawasan memelihara lembu tenusu mereka secara organik, hubungi mereka dan bertanya bagaimana haiwan mereka dipelihara.

3. > Terbaik (selain susu mentah): Susu yang memenuhi semua kelayakan di atas, ditambah dengan lembu yang makan rumput sepenuhnya. 

Sekali lagi, ladang tenusu yang lebih kecil,  tempatan mungkin lebih cenderung untuk memelihara lembu tenusu mereka di padang rumput - diet yang benar-benar semula jadi untuk lembu! Susu sihat datang daripada lembu yang sihat, dan lembu yang sihat makan rumput. Mudah kan?.

Jangan minum tapi makan susu.

4. Susu yang diproses telah dilucutkan banyak nutrien dan enzim melalui proses pasteur, jadi adalah penting untuk menambahnya kembali melalui penapaian. 

Sally Fallon, presiden dan pengasas Yayasan Weston A. Harga, menjelaskan:

“If you cannot find good quality raw milk, you should limit your consumption of milk products to cultured milk, cultured buttermilk, whole milk yoghurt, butter, cream and raw cheeses.”
-Sally Fallon, from RealMilk.com

Anda boleh membuatnya sendiri dengan belanja yang murah. Mentega lebih tahan kepada kerosakan yang disebabkan oleh pempasteuran berbanding daripada protein yang ditemui di bahagian cecair pada susu. Ini bermakna bahawa pasteur mentega dan krim adalah masih bagus untuk dibeli, dan boleh menjadi tambahan yang sihat untuk diet anda.

Sama seperti dengan susu, lembu yang makan rumput memberikan mentega mempunyai kualiti tertinggi. Mentega yang dipasteur lebih baik daripada tiada mentega langsung dan sudah tentu lebih baik daripada mentega palsu.


Keju juga boleh diambil menggantikan susu. Keju mentah (raw cheese) adalah lebih baik. Keju banyak diimport mentah - cari perkataan 'milk' atau 'fresh milk' pada label, kualitinya sudah tentu sangat tinggi.

Susu mentah sudah tentu yang terbaik untuk anda tapi jika tiada dapatkan pengganti yang terbaik untuk susu.

3 comments:

  1. seminggu sekali beli susu lembu segar kat pasar tani...

    ReplyDelete
  2. Semasa zaman sekolah selalu ibu beli susu lembu tetapi sekarang ini beralih kepada susu tepung sahaja.

    ReplyDelete
  3. mentega palsu tu
    diperbuat daripada apa?

    ReplyDelete