Tuesday 22 May 2012

Alahan Gluten Pada Kanak-kanak

Tidak semua roti mengandungi gluten, ada juga roti yang bebas gluten, biasanya ia diperbuat dari tepung jagung.
Alahan atau intoleransi terhadap gluten adalah tindakbalas imun pada usus. Gluten adalah sejenis protin yang di dapati dalam endosperma gandum, rye, barli dan oat.

Alahan gluten boleh berlaku sebaik saja mereka mengambil makanan bijirin untuk kali pertama, biasanya ketika berumur 6 bulan atau setelah mereka mula bersekolah atau bila mereka dewasa.

Jika kanak-kanak mengalami cirit-birit dan kembung perut yang kronik, kurang selera makan dan sukar menambah berat badan mereka mungkin menghidap penyakit coeliac (sistem imun bertindak-balas luar biasa terhadap gluten). Penyakit coeliac menyebabkan keradangan pada usus yang merosakkan lapisan villi yang berupa seperti rerambut halus yang berfungsi menyerap zat makanan. 

Organ-organ lain seperti kulit, sistem saraf, buah pinggang, jantung dan hati juga boleh dijangkiti. 

Satu-satunya cara berkesan untuk menyembuhkan penyakit alahan gluten ini adalah mengelakkan makanan yang mengandungi gluten seperti roti, kek, pai, biskut, confectioneries, makanan dalam tin, beberapa jenis sosej dan keju.

Gluten mungkin juga terdapat dalam agen penstabil, emulsifier, penambah perisa, rempah-ratus, agen pemisah dan selalu juga digunakan untuk memekatkan jus buah-buahan.

Kanak-kanak yang mengamalkan diet bebas gluten akan beransur-ansur pulih dalam masa 6 hingga 12 bulan. Cirit-birit akan pulih semula dan mereka akan mengatasi semula pembesaran yang telah terencat dan kembali membesar secara normal.

Setelah semua simpton penyakit hilang kanak-kanak perlu meneruskan diet bebas gluten jika tidak ada kemungkinan mereka akan menghidap kanser usus.

6 comments:

  1. Syukur anak-anak saya tidak ada masalah tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, alhamdulillah. Semoga mereka sihat2 semuanya.

      Delete
  2. Wah, bahaya tu kanser usus
    Mujur juga anak2 saya tak alami masalah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, mereka ni kalau nak makan roti pun susah, kena minta yang gluten free bread. Kelam kabut juga mencari pada mulanya, pastu kita dah biasa dengan orang camni senang sikitlah standby gluten free bread awal2.

      Delete
    2. Alhamdulillah, semuga anak2 tehr sihat walafiat semuanya.

      Delete
  3. terjumpa info ni, juga tentang alahan… sharing is caring :) - Alahan Tidak Mengenal Usia

    ReplyDelete