Tuesday 8 February 2011

Peribadikan Senaman Anda

Jika azam tahun baru anda adalah untuk bersenam dan ingin mengekalkannya anda hendaklah lakukan senaman yang sesuai dengan personaliti anda.

Jika anda tidak pernah melepasi deadline atau selalu tepat masa anda mungkin sangat cermat. Anda boleh memilih kegiatan solo seperti weghlifting atau treadmill. Kegiatan seperti ini "tidak memerlukan koordinasi dengan orang lain atau keadaan cuaca, memberikan orang-orang yang jujur rasa berada dibawah kawalan" yang mereka suka.

Jika anda tidak suka membuat plan dan mempunyai tempoh perhatian yang pendek, anda mungkin lebih impulsif. Memilih untuk kegiatan fizikal yang dapat memberikan anda terburu-buru, seperti berlari atau sukan berkumpulan.

Jadikan matlamat kecergasan yang lebih besar atau tujuan untuk penurunan berat badan menjadi lebih kecil, untuk lebih mudah dikendalikan. Contohnya, jika anda bertujuan untuk menjalankan sebuah maraton dalam satu tahun, tambahkan jarak larian anda sedikit demi sedikit sehingga mencapai 5 kilometer sebulan.

Orang yang suka bersosial mendapatkan dorongan tenaga dari berinteraksi dengan orang lain, dan mereka sesuai untuk kelas berkumpulan atau sukan ber
pasukan. Pengecualian terhadap kelas yoga dan golf yang menarik jenis orang yang lebih tertutup.

Suka mengembara? Jika anda mempunyai rasa ingin tahu tak terpadamkan, anda sesuai untuk kegiatan di luar rumah seperti hiking, berlari, atau berbasikal.

Jika anda mudah merasa bimbang atau resah sebarang jenis senaman sesuai untuk menstabilkan emosi dan melegakan saraf.

No comments:

Post a Comment