Sunday 12 August 2012

Pisang Untuk Anti Kanser & Meningkatkan Imuniti

Pisang Untuk Anti Kanser & Meningkatkan Imuniti Badan Anda. Terdapat sedikit tompok hitam pada pisang ni.
Pisang adalah makanan berserat tinggi yang kaya dengan potasium, vitamin B6, serat, dan vitamin C yang bagus untuk kesihatan. Pisang menjadi kegemaran hampir semua bangsa di dunia. Mat Saleh biasanya kalau tak ada pisang untuk sarapan pagi dia, memang dia tak senang hati.


Menurut penyelidikan saintifik dari Jepun, pisang mengandungi TNF (Tumor Necrosis Factor) yang mempunyai ciri-ciri anti-kanser. Semakin ranum atau masak pisang tersebut semakin tinggi kandungan anti kansernya, terutamanya jika kulitnya dah bertukar warna kepada tompok-tompok berwarna hitam.

Kajian telah dijalankan menggunakan pisang, anggur, epal, tembikai, nenas, pir dan persimmon. Pisang telah didapati memberikan hasil yang terbaik untuk kesihatan anda. Ia dapat meningkatkan bilangan sel darah putih, meningkatkan imuniti badan dan mengeluarkan bahan anti-kanser TNF.


 Pisang yang mempunyai kulit kuning dengan tompok-tompok hitam di atasnya adalah 8 kali lebih berkesan dalam memperbaiki mutu (enhancing the property) sel-sel darah putih daripada pisang yang berkulit hijau.

Makan 1 - 2 biji pisang setiap hari untuk meningkatkan sistem imunisasi (sistem kekebalan) badan anda dari dijangkiti penyakit seperti selsema, flu dan sebagainya.

Amalkan makan pisang setiap hari demi kesihatan.

8 comments:

  1. Bagi pengidap kecing manis, pisang adalah musuh mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akubiomed: Betul tu, semakin masak pisang tu semakin tinggi kandungan gulanya, kurang sesuai untuk pengidap kencing manis.

      Delete
  2. Murah dan mudah utk didapati pisang ni tp tu lah..kalo ada kencing manis, tak mkn pisang woo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak Lagenda: Kalau yang tak kena kencing manis tu, rajin2lah makan pisang. Setiap hari, amalkan, bagus ni ;)

      Delete
  3. anak2 saya suka mkn pisang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahida: Alhamdulillah, teruskan minat mereka ;)

      Delete
  4. Selalu beli pisang Brazil tapi agak mahal sikitla banding pisang biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawrence Vision: Ikut sukalah, kalau suka pisang Brazil apa salahnya kan. Tapikan kalau makan pisang Malaysia tentu lebih murah dan lebih segar, sebab jarak dari ladang ke kedai lebih dekat. Betul ke? ;)

      Delete