Thursday 3 July 2014

Petani dan Keldai

Pada satu hari seekor keldai kepunyaan seorang petani jatuh ke dalam sebuah perigi. Keldai itu menangis dan menjerit dari dalam perigi. Petani berusaha dan memikirkan apa yang patut dilakukan untuk menyelamatkan keldainya tapi tidak berjaya. Akhirnya dia membuat keputusan keldai itu sudah berusia dan perigi itu perlu ditimbus.



Kemudian beliau memanggil jiran-jirannya untuk membantu beliau menimbus perigi tersebut. Mereka semua mula menimbus perigi tersebut. Bila menyedari perigi itu nak ditimbus, keldai itu menangis dengan kuat. Akan tetapi seketika kemudian dia senyap. Orang ramai berasa hairan tapi mereka terus menyodok tanah dan menimbus perigi itu.

Pada mulanya, keldai menyedari apa yang berlaku dan menangis teruk. Kemudian, untuk kekaguman semua orang, dia senyap. Selepas satu penyodok tanah, petani akhirnya memandang ke bawah dan hairan apa yang dia melihat.

Dengan setiap penyodok tanah yang mengenai belakangnya, keldai itu melakukan sesuatu yang menakjubkan. Dia akan goncang badannya dan menjatuhkan tanah dan melangkah ke atas. Setiap kali jiran petani menyodok tanah ke atas badannya, dia akan goncang badannya dan mengambil langkah ke atas. Tidak lama selepas itu, semua orang kagum, keldai berjaya naik di tepi telaga dan melangkah keluar dari perigi.

Kehidupan akan menyodok tanah kepada anda, semua jenis tanah. Helah untuk keluar dari perigi adalah untuk menggoncang dan mengambil satu langkah. Setiap satu daripada masalah kita adalah batu loncatan. Anda boleh keluar dari perigi paling dalam hanya dengan tidak berhenti menggoncang, tidak pernah berputus asa! Goncang dan mengambil satu langkah ke atas!

Ingat 5 peraturan sederhana untuk menjadi bahagia:

1. Membebaskan hati dari kebencian.
2. Membebaskan fikiran anda daripada kebimbangan.
3. Hidup mudah (Live simply).
4. Lebihkan memberi.
5. Kurang mengharap balasan.

Nikmati Kehidupan Anda & GONCANG!

No comments:

Post a Comment