Tuesday 13 March 2012

6 Tip Untuk Mengemaskan Pejabat Anda

Pejabat yang kemas dapat meningkatkan prestasi anda.
Pejabat terutamanya di rumah kadang-kadang tu penuh dengan kertas dan lain-lain barang yang kita nak guna sampai bersepah jadinya. Cubalah cara-cara berikut untuk mengemaskan pejabat anda.
  1. Asingkan. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah kemaskan kertas-kertas dalam pejabat anda. Sebarang kertas yang telah melebihi umur 1 tahun perlu diasingkan dan simpan dalam kotak dan dilabelkan untuk disimpan atau buang sahaja (boleh juga di kitar semula kan?)
  2. Ikut Prioriti. Selepas anda buang atau failkan dokumen yang tidak berkenaan, semak balik kertas-kertas yang tinggal dan susun di atas file tray (jika belum ada beli dari kedai alat tulis yang berdekatan) mengikut yang paling penting hinggalah kepada yang kurang penting. Untuk mengelakkan ia berselerak kembali failkan segala dokumen selepas saja anda menyiapkannya.
  3. Susun Semula Pejabat Anda. Kadang-kadang kerja dipejabat akan menjadi lebih sukar kalau pejabat kita bersepah. Susun pen, pensil dan lain-lain barang yang kita perlu ada berdekatan dengan kita. Alihkan ke tempat lain fail dan lain-lain yang hanya akan menyemakkan pejabat.
  4. Awasi Jadual Anda. Gunakan kalendar meja atau kalendar dalam komputer anda untuk membantu anda organise dan up-to-date. Setkan gol setiap minggu untuk meminimakan penimbunan kertas. Adakan senarai to-do pada setiap hari, berikan sedikit kelonggaran jika ada apa-apa kejadian yang tak terduga yang boleh mengganggu tugas anda.
  5. Kurangkan Barang Peribadi. Barang peribadi memang boleh membuat kita rasa lebih selesa di pejabat, tapi jangan keterlaluan. Beberapa gambar keluarga sudah mencukupi. Semakin sedikit barang peribadi di atas meja anda semakin produktif lah kerja anda.
  6. Buat Spot Check Setiap Bulan. Untuk mengelakkan penimbunan kertas dari berulang, buang barang atau kertas yang tak diperlukan pada setiap bulan. Anda akan kagum dengan produktiviti anda sendiri.
Cubalah kemaskan pejabat anda, pejabat yang kemas akan menaikan produktiviti anda.

2 comments:

  1. Memang sangat malas nak kemaskan meja
    Kalau dapat buat sebulan sekali rasanya dah cukup bagus

    ReplyDelete
  2. Amalkan amalan 5S memang terbukti suasana tempat kerja akan kemas dan bersih.

    ReplyDelete